Är 39 kronor i timmen en rimlig lön, Max?

Debattörerna i öppet brev: Även de som levererar er mat bör ha drägliga arbetsvillkor

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-05-23

Fackliga företrädarna Torbjörn Johansson, Malin Ackholt och Markus Pettersson skriver öppet brev till hamburgerkedjan Max ledning som tecknat avtal med bland annat Uber eats: ”Har ni inte något ansvar att se till att de som levererar mat i påsar som det står Max på också har drägliga arbetsvillkor?”.

DEBATT. Hej Richard Bergfors och Christoffer Bergfors,

Vi skriver det här brevet för att vi vet att ni är företagare som tar ansvar. Max är en arbetsgivare som i mångt och mycket är en förebild för hur vi vill att företag ska se ut på svensk arbetsmarknad. Det verkar som att ni bryr er om era anställda.

Ni har tecknat kollektivavtal på alla era restauranger. Det ger de anställda rätt till en schysst lön, försäkringar, övertidsersättning och årliga löneökningar. Ni tar också socialt ansvar. På Max hemsida kan man läsa att ni jobbar med mångfald.

Ni satsar särskilt på personer med funktionsnedsättning och unga från utsatta områden. På er hemsida står det bland annat: ”Att bli ett hållbart företag i ett hållbart samhälle är ett långsiktigt mål i vilket våra anställdas utveckling och välmående utgör en avgörande del. Våra medarbetare är det viktigaste vi har.”

Därför blev vi väldigt förvånade över att ni använder leverantörer för utkörning av mat som står långt ifrån er egen värdegrund.

De senaste veckorna har vi kunnat läsa upprörande rapporter om företagen Uber eats och Foodoras usla arbetsvillkor. Enligt vissa rapporter tjänar cykelbuden som levererar mat för Uber eats så lite som 39 kronor i timmen före skatt.

Dessutom saknar de samma försäkringar som andra på arbetsmarknaden och all utrustning får de anställda stå för själva. Både Foodora och Uber eats har hittills vägrat teckna kollektivavtal för sina bud. Vissa cykelbud har till och med vittnat om att de förlorat jobbet sedan de tagit kontakt med facket.

Bästa Richard och Christoffer, vi skulle gärna vilja höra hur ni tänkte när ni gjorde ert val. Likaså vill vi höra hur ni tänker om framtiden.

Har ni inte något ansvar att se till att de som levererar mat i påsar som det står Max på också har drägliga arbetsvillkor?

Tänkte ni aldrig tanken att de här matbudsföretagen inte verkar resonera på samma sätt som ni, det vill säga att ”våra medarbetare är det viktigaste vi har”? Och är det verkligen rimligt att skjuta över ansvaret på leverantören? Istället för att säga att ansvarsfrågan när det gäller löner för Uber eats ligger hos Uber eats.

Har ni inte brustit i er roll som ansvarstagande arbetsgivare?

Nu vill vi utmana er att göra om och välja rätt. Ni är nämligen inte ensamma.

Restaurangkedjor som Panini och Vigårda använder sig av liknande leverantörer. Precis som ni har de en tydlig profil om hållbarhet och socialt ansvarstagande.

Så varför inte göra gemensam sak med andra restaurangkedjor?

Tillsammans kan vi sätta press på leverantörerna för att förbättra arbetsvillkoren och skaffa kollektivavtal. Går inte det så utgår vi ifrån att ni säger upp era avtal och ger uppdraget till något annat företag som kan ge sina medarbetares schyssta villkor.

För vi kan väl alla skriva under på det vår statsminister nyligen skrev i ett inlägg på sin Facebooksida:

Mat smakar bättre om den produceras och levereras under schysta förhållanden.


Med vänliga hälsningar,

Torbjörn Johansson, avtalssekreterare LO
Malin Ackholt, förbundsordförande Hotell- och restaurangfacket
Markus Pettersson, tf ordförande Transport


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.