Butiksägare – skärp er och stoppa trängseln

Handels: Inför maxtak och obligatoriska trängselvakter

Publicerad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det är ni butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om ni inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu. Det är dags att skärpa sig, skriver Linda Palmetzhofer.
Foto: Pernille Tofte, GETTY (Montage)
Det är ni butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om ni inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu. Det är dags att skärpa sig, skriver Linda Palmetzhofer.

DEBATT

DEBATT. I dag är det Black Friday. Det är startskottet på den mest intensiva handelsperioden i Sverige.

Uppmaningar om att hålla avstånd i butik och sätta upp plexiglas framför kassorna är viktiga delar att motverka smittspridningen, men de räcker inte. Det är ett faktum att det trängs i allt för många butiker och på postutlämningsställen.

För att garantera en säker arbetsmiljö för de som jobbar, trygg shopping för kunderna och minskad allmän smittspridning kräver Handels därför att kraftfulla åtgärder vidtas för att minska trängseln.  

Black Friday, julhandel och mellandagsrea innebär varje år utmaningar för både arbetsgivare och anställda i form av högt arbetstempo och arbetsmiljörisker. I år är utmaningarna annorlunda och extra stora.

Såväl arbetstagare som kunder måste skyddas från smitta som riskerar att sänka sjukvården och i värsta fall leda till att en mormor eller farfar inte får leva fram till julafton. 

Den senaste veckan har antalet samtal om trängsel i butik mer än fördubblats till Handels rådgivning. Det handlar framför allt om anställda som upplever att arbetsgivare inte åtgärdar trängsel bland butikens hyllor. Det finns också en stor oro för att förberedelserna vid paketutlämningsplatser är otillräckliga och att det kommer uppstå trängselkaos.  

Det räcker inte längre enbart med uppmaningar om att hålla avstånd och plexiglas i kassan. 

Redan i början av pandemin tog vi tillsammans med arbetsgivarorganisationen Svensk handel fram flera åtgärder som butiksägare kan vidta för att minska trängseln i butikerna. Problemet är att dessa i många fall inte efterföljs av butiksägare.  

Därför vill vi skicka en skarp och tydlig uppmaning till arbetsgivare i handeln att vidta följande åtgärder: 

  • Genomför lokala riskbedömningar och inkludera de anställda i planeringen av åtgärder. Anställda har störst kunskap om var det uppstår risksituationer och kan tillsammans med arbetsgivaren hitta lösningar som verkligen funkar.  

  • Inför ett maxtak för hur många personer som samtidigt får vistas i butiken eller på paketutlämningen. Det bör göras med hänsyn till butikslokalens storlek, möblemang, gångar och andra faktorer som kan innebära risk för trängsel. 

  • Inför obligatoriska trängselvakter i och utanför butikerna. Dessa ska se till att det inte vistas för många personer i butiken samtidigt, att trängsel inte uppstår och att köbildningen utanför butiken är organiserad.  

Det är ni butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om ni inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu. Det är dags att skärpa sig. 

Vi kommer intensifiera arbetet att se till att våra medlemmar och anställda i branschen är trygga på jobbet under julhandeln.  

Låt oss göra denna jul så säker vi bara kan genom att alltid sätta anställdas och kunders säkerhet först. På så vis minskar vi smittspridningen och ökar chanserna för att fler människor ska kunna få fira jul nästa år. 


Linda Palmetzhofer, ordförande, Handelsanställdas förbund 


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE