Kvinnor behöver vård – även efter de fött barn

Debattörerna: Nu måste politikerna bevisa att de tar förlossningsskador på allvar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-06-14 | Publicerad 2018-09-15

Om vi öppnar en Mammalinje två veckor innan valet om fyra år ska telefonen stå tyst. Kvinnorna ska redan ha fått den hjälp och det stöd de behöver, skriver RFSU.

DEBATT. När RFSU öppnade en tillfällig telefonlinje i två veckor dit nyförlösta mammor kunde få stöd och vägledning om sin kropp blev det snabbt tydligt: behovet av eftervård är skriande. I princip alla kvinnor vi fått kontakt med under dessa två veckor har uttryckt samma sak:  de vet inte var de ska vända sig och alltför ofta får de inte den hjälp de behöver.

“Jag tycker att standardsvaret ofta är: det är normalt, vänta och se” skriver en kvinna till oss.

Andra vittnar om hur de fått stå på sig och tjata sig till hjälp. Många andra har i stället väntat, stått ut och levt med smärtor och besvär i år efter år. Mer än hälften av de som ringde till oss har inte blivit undersökta vaginalt efter sin förlossning. Två personer bedömdes av barnmorskorna att de hade sådana besvär att de måste hänvisas direkt till akuten.

Alla som föder barn får inte problem. De flesta är samtidigt så glada och överväldigade. Det kan också vara en oerhört stärkande upplevelse av att ha fött och många upplever en stor tilltro och fascination till sin egen kropp. Samtidigt vet vi att det är tabu att prata om kroppsliga besvär som pruttar, svårt att hålla tätt, depression och oro, hemorrojder och smärtor i underlivet trots att det kan påverka hela livet och möjligheten att sporta eller ha ett fungerande sexliv.

RFSU ser att vi behöver sluta lägga det här i varje enskild kvinnas knä att hantera. Vår Mammalinje visar tydligt att det här berör alltför många. Frågan om en väl fungerande eftervård måste upp på varje nyvald riksdags- och landstingspolitikers bord. Det här duger inte.

Vi visste inte hur Mammalinjen skulle tas emot men sekunden vi öppnade telefonslussen kom det första samtalet. Sedan har kvinnor fortsatt ringa, mejla och höra av sig till oss via hemsidan och på sociala medier. De säger att äntligen fanns det någon som tog upp deras verklighet på allvar.

Vittnesmålen är många och frågorna till vår telefonlinje har varit mycket relevanta. Många har varit ledsna och de flesta har känt sig ensamma och utelämnade.

Mer än hälften har inte ens sökt kontakt med vården utan trott att det ska vara såhär eller inte vetat var de har rätt att vända sig.

Det är synd. Vi vet att barnmorskor runt om i landet gör ett fantastiskt jobb men förlossningsvården ofta är överbelastad, underbemannad och åsidosatt.

Inför valet var de flesta partier ute och sa sig vilja satsa på förlossningsvården. En del pratade om eftervården och behovet av ett uppföljande återbesök hos MVC inom två veckor.

Nu är det upp till bevis. Nu finns chansen att ge alla barnmorskor möjlighet att ge kvinnor den eftervård som behövs.

Om vi öppnar en Mammalinje två veckor innan valet om fyra år ska telefonen stå tyst. Kvinnorna ska redan ha fått den hjälp och det stöd de behöver.


Hans Linde, förbundsordförande för RFSU
Ninni Stålhammar, barnmorska i Mammalinjen
Elin Hallgren, barnmorska i Mammalinjen


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här: