Nu måste vi ta tag i de stökiga eleverna

Läraren efter Pisa-rapporten: Utan disciplin löser vi inte skolans grundproblem

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2016-12-07

I stället för att vara lärare lägger vi vår tid och energi på oroliga elever, på samtal hit och samtal dit, på flera möten och mycket mer, skriver Joel Morales.

DEBATT. Så har Pisa nu gett ännu ett betyg på den svenska skolan.

Jag är av mattelärarna i den skolan. För oss lärare är det förstås en självklarhet: Våra elever ska nå läroplanens mål, de ska få tillräckliga kunskaper för att få ett betyg – den valuta vi har för att ta oss vidare i utbildningssystemet.

Men det är inte lätt.

Det är svårt därför att klimatet i skolan har blivit hårt och arbetsmiljön för lärarna närmast ohållbar.

Arbetsmiljö och klimat är förstås en spegelvänd bild av barnens uppfostran hemma. Hemma skriker inte elever, hemma sitter inte elever med fötterna på bordet, hemma använder elever inte fula ord.

Men i skolan gör de det. Varje dag.
I stället för att vara lärare lägger vi vår tid och energi på oroliga elever, på samtal hit och samtal dit, på flera möten och mycket mer.

De här eleverna är förstås en minoritet, men de gör att vi glömmer de andra, de halvt självgående och självgående.

Vi höjer våra varningsflaggor varje dag.

Vi ropar om psykosociala problem, disciplinära problem, verbala problem mellan elever och elever, mellan elever och lärare.

Ni som styr säger att ni lyssnar. Men vad händer? Var är lösningarna? Skolresultaten påverkas av att det saknas disciplin. Vad gör ni åt det?

Vi måste jobba mycket mer med att lära eleverna hur man uppför sig. Vad man får säga eller inte säga.

Studiero är en av de viktigaste pelarna i klassrummet. Men det behövs studiero också i korridorerna och i alla andra delar av skolan. Vad vill ni göra åt det?

Vi kan börja med att sätta betyg från årskurs fyra. Det skulle kunna bidrar till att våra elever blir mer ansvarstagande och motiverade. Det hjälper kanske inte alla men skulle ge oss bättre verktyg att i tid hantera och möta kunskapsbrister.

Vi kan fortsätta med att ge våra elever ett språk som de behärskar, svenska. Det är inte minst viktigt i mitt ämne, matte. I dag tränar eleverna allt mindre på svenska språket. Det finns elever som kan avkoda – men som inte förstår vad de läser, som inte förstår vad det handlar om. Detta är ett konkret problem i matematikundervisningen.

En elev kan behärska tekniken att lösa en uppgift, men kör fast på grund av allt för dåliga kunskaper i läsförståelsestrategi.
Elever behöver mycket mer kontakt med språket – i alla ämnen.

Vi kan komma ännu längre om vi lärare också får skolledare som backar upp oss. Många skolledare säger att de står bakom sina lärare, men när det väl gäller visar det sig att de står långt, långt bakom.
Och det är inte samma sak.
Låt oss lärare göra det som vi är bra på: undervisa, motivera, uppmuntra.

Låt oss minska den tid vi i dag måste lägga på dokumentation, pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och mycket mer. Ge oss en skola med ett starkt kollegialt lärande, en skola där lärarna lär sig av varandra. Det är en skola som skapar framgång.

Se till att vi får en skola där läsförståelsestrategier finns med i alla ämnen. Det är ett långsiktigt arbete, men som med tiden skapar framgång. Låt oss testa nya sätt att undervisa – varför inte prova att jobba med öppen dörr, där vem som helst kan se hur andra elever jobbar i klassrummet.

Ge oss resurser i form av elevassistenter med skolkunskaper som krävs för att jobba med utagerande elever.

Ge oss flera speciallärare och specialpedagoger. Ge varje skola skolpsykolog, kurator och studievägledare.

Och ge oss en genomtänkt och långsiktig skolpolitik – inte en politik som bara ska räcka en mandatperiod.

Det är allas vårt ansvar. Vi formar och uppfostrar just nu människor som i framtiden är de vuxna som ska sköta vårt land. Det är de som kommer att ge tillbaka till samhället allt som vi nu ger dem, som ska utveckla Sverige på alla områden.

En kreativ, positiv, målmedveten lärare är den viktigaste faktorn för elevernas framgångar.

Låt oss göra vårt jobb.


Joel Morales


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.