Varje generation har rätt till sin barnkultur

Replik från SVT Barn om utbudet av barnprogram

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-08-07

Kanske blir Bolibompadraken våra barns ”Björne” som de nostalgiskt kommer prata om som vuxna? Skriver debattörerna.

REPLIK. Kajsa Stina Romin och Johan Romin efterlyser program som både är roliga och underhållande men som samtidigt är smarta, välproducerade och pedagogiska.

Det är exakt de värdeorden vi jobbar efter på SVT Barn! Vi vill gärna berätta mer om hur vi jobbar för de som är barn i dag.

Alla generationer har sina förebilder som formar viktiga referenser man bär med sig in i vuxenlivet. Det säger något om hur viktig barnkulturen är.

Vuxna refererar ofta, som artikelförfattarna, till ”Björnes magasin” och ”Fem myror…”. Den bästa julkalendern i många vuxnas ögon är och förblir ”Trolltider”.

Men alla som försökt intressera sina barn för sin egen barndomskultur vet att det inte alltid faller i god jord. Varje generation har rätt till sin tids kultur.

Därför har vi slutat gissa, slutat använda de egna barnen eller – ännu värre – oss själva som referenser.

Vi jobbar med djupgående research på de olika åldrarna både utifrån utvecklingspsykologi och genom att träffa barn i olika fokusgrupper. Bolibompas redaktion har en ”kompisförskola”, barn i 3-5-års åldern som hjälp i arbetet.

Kanske blir Bolibompadraken våra barns ”Björne” som de nostalgiskt kommer prata om som vuxna?

Med hjälp av idog målgruppsresearch har vi fått de äldre barnen att återvända till vårt utbud. ”Klassen” och ”Jobbigt” bygger på ämnen i brytningsskedet mellan barn och tonåring. En målgrupp som är oerhört känslig för när tonträffen blir skev, därför låter vi barn vara med och forma replikerna i manus.

Varje vecka chattar tusentals barn med en psykolog från BRIS kopplat till dramaserien ”Jobbigt”. Det tyder på att det vi gör betyder något på riktigt.

Det som artikelförfattarna refererar till som ”billig inramning” är de enormt engagerade programledare som i sommar gjort 68 timmar tv om hur hjärnan fungerar för att inspirera till intresse för vetenskap.

Artikelförfattarna frågar sig vad public services uppgift är vad gäller barnutbudet.

Vårt svar är det som är SVT Barns formulerade vision:

”Allt vårt innehåll ska bidra till att barn blir mer nyfikna och insatta i både stort och smått”.

Johanna Gårdare, Programchef SVT Barn Stockholm
Petter Bragée, Programchef SVT Barn Malmö


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här