Dagens regelverk hör hemma på 70-talet

Slutreplik om reklam från spritföretag till Ungdomens nykterhetsförbund

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2020-01-11 | Publicerad 2020-01-10

Nuvarande regelverk för alkoholreklam borde ha förändrats i samband med att övriga Sverige moderniserades. Sanningen är att i en digital värld minskar inte alkoholreklam med svenska regler, de byter bara ut svenska produkter mot utländska, skriver debattörerna.

SLUTREPLIK. I mellandagarna fick vi många positiva reaktioner på vår debattartikel om att dagens alkoholreklamregler är förlegade och dessutom riskerar svenska jobb. Men Ungdomens nykterhetsförbund anklagade oss för ohederlighet, vilket vi ställer oss frågande till. Själva sakfrågan är inte svår.

Patent- och marknadsdomstolens dom mot Mackmyra snedvrider villkoren och försvårar för en hel bransch. Om domen skulle träda i laga kraft kan inte svenska dryckesproducenter kommunicera med sina internationella kunder på samma villkor som utländska konkurrenter.

Detta skapar exporthinder särskilt för små lokala producenter för vilka den internationella marknaden är helt avgörande. Men det skapar också problem inom Sverige, eftersom samma regler som förhindrar oss att kommunicera globalt även sätter stopp på hemmaplan: sociala medier och internet har inga nationsgränser.

De europeiska tillverkarna har fritt fram då de lyder under andra regler och kan kommunicera med och sälja sina produkter till svenskar lika enkelt som i hemlandet.

Vi kan inte vrida tillbaka tiden. Sverige är ett föregångsland för digital kommunikation och sociala medier. Nuvarande regelverk för alkoholreklam borde ha förändrats i samband med att övriga Sverige moderniserades. Sanningen är att i en digital värld minskar inte alkoholreklam med svenska regler, de byter bara ut svenska produkter mot utländska.

Sverige borde i stället bana väg i Europa för ett modernt och måttfullt synsätt kring alkohol. Det gör man inte med pekpinnar. Vuxna som är intresserade av hantverksproducerad alkohol efterfrågar digital kommunikation som lyfter hantverk, råvaror, smaker och kombinationer med mat.

Vi får se vad det slutliga beslutet blir när domen ska prövas av Patent- och marknadsöverdomstolen. Vill Sverige behålla sin unika och blomstrande hantverksmässiga näring måste vi se till att de svenska producenterna har samma villkor som de europeiska. Allt annat vore ohederligt.


Magnus Dandanell, VD Mackmyra Whisky AB
André Ek, medgrundare Brekeriet Beer AB
Andreas Sundgren Graniti, grundare och huvudägare Brännland Cider AB
Anna Wikner, VD Stockholms Bränneri AB
Henric Molin, grundare och ägare Spirit of Hven
Håkan Hansson, VD Hällåkra Vingård AB
Jon Hillgren, grundare Hernö Gin AB
Mats Jämterud, VD Umida Group AB
Mikael Dugge Engström, VD Dugges Bryggeri AB
Ronny Persson, styrelsemedlem Föreningen Svenskt vin
Staffan Lake, vinbonde Snårestad Vingård
Thomas Larsson, Highcoast Distillery


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en slutreplik. Läs hela debatten här

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.