Handeln bidrar till utarmning av utbudet

Slutreplik från Kålrotsakademien om kvaliteten på livsmedel till Livsmedelsföretagen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-12-10 | Publicerad 2019-11-18

Det är främst bland små livsmedelsföretag som tillväxten sker, i form av nya företag och jobb. Det är där vi hittar de passionerade mathantverkarna. Men de här företagens produkter finns sällan i de reguljära livsmedelsströmmarna, skriver Kålrotsakademien i en slutreplik.

SLUTREPLIK. Livsmedelsföretagen blandar ihop kvantitet med kvalitet, både i retorik och praktik. Björn Hellman, VD för Livsmedelsföretagen, tycker inte att det är ett bekymmer när matens kvalitet slätas ut och främst styrs av lågt pris och logistikkrav som lång livslängd under transporter och i butikshyllan. Han tycker att det är bra att ”alla, oavsett storleken på plånboken, kan köpa god mat och dryck av god kvalitet.”

Men det var just det där med gott. Den goda smaken, som en viktig del av gastronomisk kvalitet, är ju precis det som vi saknar! Vi ville därför uppmana till en kraftsamling för de gastronomiska värdena inom livsmedelsproduktionen. Det är en ansats som Björn Hellman och Livsmedelsföretagen borde välkomna eftersom det skulle stärka branschens lönsamhet.

Kålrotsakademien är väl medveten om att antalet livsmedelsföretag har ökat. Vi påpekade att det är främst bland de små livsmedelsföretagen som tillväxten sker, i form av nya företag och jobb. Det är där vi hittar de passionerade mathantverkarna i form av gårdsmejerier, mikrobryggerier, stenugnsbagerier, charkuterier och många fler.

Men de här företagens produkter finns sällan med i de reguljära livsmedelsströmmarna, där ser vi i stället tydligt hur underlaget krymper i form av färre livsmedelsföretag som står som avsändare för fler produkter. Inte minst handelns ökade krav och egna varumärken bidrar till denna utslätning och utarmning.

Men som sagt, detta är inget problem, tycker Björn Hellman. Låt oss därför påminna om branschrapporten om livsmedel som Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, gav ut 2016.

Där skrev man följande: ”Det faktum att lågt pris fortfarande utgör det dominerande värdet på mat i hela livsmedelskedjan utgör ett av de största hoten mot utvecklingen av en hållbarare livsmedelsproduktion. Det låga värdet på mat anses vara ett av huvudskälen till att så mycket mat slängs och slösas bort.

Kålrotsakademien anser att detta är en utveckling som måste brytas. Vi kommer därför fortsätta vårt arbete, bland annat med en ”Kulturmatkasse” för att lyfta matvaror med stark identitet och högt förädlingsvärde. Alla som vill gå i armkrok med oss för att stärka de gastronomiska värdena, även inom den breda livsmedelsproduktionen, är välkomna.

Kålrotsakademien främjar den svenska matens kulturarv.
Ledamöter ur Kålrotsakademien:
Adam Arnesson, ekobonde och planetskötare
Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist
Mathias Dahlgren, kock
Katarina Ek-Nilsson, fil dr i etnologi
Per Eriksson, fil dr i ekonomisk historia
Matti Leino, agronom, docent i genetik
Karin Lidén, kostvetare
Hans Naess, agronom, företagare hållbar matproduktion
Inger Olausson, hortonom, agr dr i agrarhistoria
Titti Qvarnström, kock, kreativ ledare "Folk Mat & Möten"
Martin Ragnar, forskare, författare
Jens Weibull, agronom, docent i genetik och växtförädling
Magnus Westling, forskarstuderande i måltidskunskap
Elisabeth Ögren, hortonom


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en slutreplik. Läs hela debatten här

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.