Arbetsmiljöverket, ni förstör för jobbskapare

Almega: Stoppa Arbetsmiljöverkets företagsfientliga kampanjer

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-06-24

DEBATT. Arbetsmiljö är en av Almegas allra viktigaste frågor. En stor del av vår verksamhet handlar om att hjälpa våra medlemsföretag att förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare. Det gör vi ofta tillsammans med Arbetsmiljöverket, som har en fundamental roll på arbetsmarknaden.

Men att deras kampanjer gång på gång attackerar företagens seriositet och avsikter underminerar det viktiga arbete de borde bedriva. Dessa märkliga företagsfientliga kampanjer skadar Arbetsmiljöverkets förtroende.

Nyligen kunde flera medier rapportera om att Arbetsmiljöverket publicerat en skrift där arbetsgivare framställs som oseriösa och farliga. Tyvärr är det inte första gången det sker. De senaste åren har de tagit fram flera kampanjer som attackerar företagen och driver linjen att de inte tar tillräckligt ansvar för sina anställda. Detta hör inte till Arbetsmiljöverkets uppdrag och kan givetvis inte fortsätta. När kritik väcktes mot skriften drog Arbetsmiljöverket tillbaka den.

En liknande incident inträffade förra året, när de släppte mobilspelet ”The Boss”. Spelet, som kostade närmare 3 miljoner att utveckla, hade syftet att sätta stopp för osund konkurrens från oseriösa företag. I stället blev det ett anmärkningsvärt sätt att beskriva hur arbetsgivare frestas till att kompromissa med anställdas säkerhet och arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverket har som myndighet regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö och arbetstider följs av företag och organisationer.

Det är inte en opinionsbildande organisation med syfte att svartmåla Sveriges jobbskapare. Att resurserna går till dyra och misslyckade kampanjer innebär också att mindre pengar kan läggas på preventiva åtgärder för en stärkt arbetsmiljö.

Den breda majoriteten av alla företagare är hederliga samhällsbyggare som varje dag bidrar till att lösa utmaningar och på samma gång skapar jobb samt drar in pengar till välfärden. Att bortse från det och attackera driftiga entreprenörer i många branscher, tänjer på gränsen för vad som är anständigt för en myndighet.
Kritiken kommer inte bara från arbetsgivarsidan. Såväl LO som TCO och Saco har kritiserat Arbetsmiljöverkets kampanjer och instämmer i att pengarna borde läggas på att utveckla verksamhet som faktiskt gör skillnad. De förstår precis som vi att de flesta arbetsgivare bryr sig om sina anställda.

Arbetsmiljöverket måste återgå till sina kärnuppgifter och sluta slösa tid, kompetens och skattepengar på att propagera mot företag. Genom att istället återgå till sina kärnuppgifter kan vi tillsammans skapa en bättre arbetsmiljö för säkrare och bättre arbetsplatser.


Anna Karin Hatt, VD Almega
Andreas Åström, Chef näringspolitik och kommunikation Almega


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.