Fortsätt kopiera våra förlag om skolan, MP

Replik från Liberalerna om att tävla i skolämnen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-05-26

Det är något paradoxalt att MP uppskattar idrottstävlingar för ungdomar, men samtidigt anser det kontroversiellt när samma ungdomar vill tävla i skolämnen. Replik från Nyamko Sabuni och Roger Haddad.

REPLIK. Miljöpartiets Märta Stenevi och Annika Hirvonen kritiserar oss för att vi vill införa nationella tävlingar i olika skolämnen, som elever frivilligt ska kunna delta i.

Det är något paradoxalt att de uppskattar idrottstävlingar för ungdomar, men samtidigt anser det kontroversiellt när samma ungdomar vill tävla i skolämnen.

Miljöpartiet förstår inte hur talande deras reaktion är för den kritiska inställningen till kunskap som funnits i Sverige under alltför lång tid. Minst lika talande är att de sannolikt skrev sin artikel före de hade läst på om våra förslag, med tanke på felaktiga påståenden som att vi skulle föreslå obligatoriska tävlingar.

Frågan är varför våra förslag om mer ordning i skolan eller, som nu, bättre stöd för högpresterande elever är så provocerande för Miljöpartiet?

Vi menar att det ska löna sig att anstränga sig i skolan och plugga hårt. När högpresterande elever inte får möjligheter att utmanas så är det ytterligare ett tecken på för mycket jante i svensk skola.

Det var därför vi inledde försök med spetsutbildningar under vår tid i regeringen, men nu fortsätter vi framåt och vill därför att spetsutbildningarna blir permanenta.

För oss liberaler är en likvärdig kunskapsskola en hjärtefråga. Men till skillnad från Miljöpartiet så tror vi att det går att faktiskt både stärka likvärdigheten och höja kunskapsresultaten.

För att stärka likvärdigheten vill vi förstatliga skolan, vilket Miljöpartiet tyvärr är emot. Vi tror heller inte att lösningen på skolsegregationen är att stänga ner fullt fungerande friskolor.

Det är även av stor vikt att satsa på fler resursskolor och mindre undervisningsgrupper. Det kräver även att man värnar speciallärarens betydelse i skolan. Vi ser det som avgörande att stärka speciallärarnas förutsättning, så att fler barn med särskilda behov kan få hjälp.

En tydlig skillnad mellan oss och Miljöpartiet är vår syn på likvärdighet. För liberaler betyder det inte att alla elever ska stöpas i samma mål och prestera jämlikt.

Vi menar att likvärdighet handlar om att alla elever får de förutsättningar som behövs för att de ska nå just sin potential. Därför vill vi även göra reformer som möjliggör att även de högpresterande eleverna blir utmanade på sin i skolan i stället för att hållas tillbaka.

Vi verkar dock vara överens om att skolpengen bör reformeras och att ett samordnat skolval ska införas – annars hade nog inte Miljöpartiet tagit dessa förslag från oss och gjort dem till sina egna.

Det ser vi som ett hedersbetyg, men varför stanna där? Vi har cirka 50 nya förslag för hur vi kan förbättra skolorna i utsatta områden och motverka segregationen i skolsystemet. Klipp och klistra, det är bara att sätta igång!


Nyamko Sabuni, partiledare (L)
Roger Haddad, skolpolitisk talesperson (L)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.