Löfven borde ta tag i skattefusket hemma

Debattören: Uber skapar en osund kultur i Sverige

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-05-08

Löfven lovade att bekämpa skatteflykt, ”tvinga fram bättre registrering av bolag, större informationsdelning mellan länder – och stenhård lagstiftning.” Det är precis dessa åtgärder som behövs för att komma till rätta med Ubers skattefusk, skriver  Claudio Skubla, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet

DEBATT. En undersökning som Svenska Taxiförbundet presenterade tidigare i år visar att skattefusk förekommer vid 8 av 10 resor med Uber i Stockholm. Inte vid någon av de över 100 undersökta resorna erbjöds kunden ett riktigt kvitto.

Uber erbjuder ett system där kunder upplever att man får en korrekt bekräftelse på sin betalning, men att mindre än en tredjedel av de inkörda pengarna rapporteras i kassaregistret syns inte på den betalningsverifikation som Uber sänder till kunden. Genom att Uber inte erbjuder en betalningsbekräftelse som skrivs ut från kassaregistret, det vill säga taxametern, är det nästan ingen som märker att Uber inte rapporterar intäkterna i kassaregistret enligt lagens krav.

Den svenska lagstiftningen är dock helt baserad på att kunden ska få sitt kvitto utskrivet från kassaregistret, så att det syns att det är samma belopp på kvittot som man faktiskt betalt för resan. Så länge den rutinen upprätthålls betalas alla skatter korrekt, eftersom taxibilarnas taxametrar numera kommunicerar digitalt med Skatteverket.

Men när denna lagstiftning systematisk kringgås innebär det ett storskaligt systematiskt skattefusk – som sker medvetet av ett jätteföretag som värderats till 1000 miljarder kronor och som snart ska bli föremål för en av världens största börsnoteringar.

Skatteverket, Transportstyrelsen och Polisen har fått ta del av undersökningen, men ännu inte reagerat. Förlorare på det omfattande fusket är dels statskassan som går miste om arbetsgivaravgifter, moms och skatter, dels hela näringslivet som får in en osund kultur som sätter konkurrensen ur spel.

Om inte Uber vill betala svenska arbetsgivaravgifter, moms och skatter när de kör runt taxikunder så kommer Uber heller inte vilja göra det när företaget kör hem stockholmarnas mat eller gör andra tjänster åt dem i framtiden.

Det är nu staten borde städa upp, innan företeelsen växer och sprider sig till fler aktörer på marknaden.

Men än så länge har staten alltså inte agerat på de uppgifter som framkommit, vilket är synd eftersom den kommande börsnoteringen borde innebära att bolaget är känsligt för signaler från regeringsnivå om att bättre leva upp till lagkrav. Den svenska regeringen borde utnyttja läget. Det enda som krävs är att det amerikanska bolaget tvingas anpassa sitt system till den svenska lagens krav som innebär att kontantbranscher som affärer, restauranger och taxi ska rapportera alla intäkter i ett kassaregister och att det kvitto som kunden får ska komma därifrån.

När statsminister Stefan Löfven talade i Umeå på första maj tändes dock ett hopp. Löfven sa då, apropå skatterna, att han vill slippa se ”hur miljardärer och storföretag lyckas fiffla bort sin del av ansvaret och vältra över hela kostnaden för välfärden på vanligt folk!”

Det låter på statsministern som att Uber och Ubers aktieägare borde ta större ansvar.

Löfven lovade att bekämpa skatteflykt, ”tvinga fram bättre registrering av bolag, större informationsdelning mellan länder – och stenhård lagstiftning.”

Det är precis dessa åtgärder som behövs för att komma till rätta med Ubers skattefusk. Uber vet ju på kronan och öret vilka intäkter de har. Problemet är att de inte talar om det för Skatteverket. I stället går pengarna direkt från taxikundens bankkort till Ubers bolag i Holland, utan insyn för svenska myndigheter. Här behövs större informationsdelning mellan länder, men också stenhård kontroll i Sverige så att Uber tvingas att anpassa sig till svensk skattelagstiftning istället för tvärtom.

Löfvens tal om att jaga stora skattebovar i EU blir inte trovärdigt om han låter börsaktuella jätteföretaget Uber fortsätta med sitt systematiska fusk i Sverige. När kommer åtgärderna, Stefan Löfven?


Claudio Skubla, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.