Jag ville se ut som dem i reklamen – och blev sjuk

Debattören: Häng med in i 2018 och låt oss se en palett av kroppar i stället, Acne

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-06-12 | Publicerad 2018-01-20

Jag ser det ideal jag själv eftersträvade när jag blev sjuk. För mig var det en lång kamp att komma tillbaka till ett friskt liv igen, skriver Terese Alvén efter debatten kring klädföretaget Acnes modeller.

DEBATT. De senaste dagarna har folk rasat över klädmärket Acnes nya kampanj där kläder framhävs på enfaldigt smala kroppar, med modeller som framställs på ett sätt som får dem att se lealösa och nästan sjuka ut.

Har vi inte kommit längre än så här?

Visst kan det finnas en poäng i att framhäva plaggen utan att lägga fokus på kroppen under dem. Det är en god tanke. Men det fungerar inte i praktiken. För vi ser kroppen. Och när det är en väldigt smal kropp som bär upp plagget i kombination med ett uttryckslöst ansikte och hålögd blick, så sänder det inte bra signaler i min kropp.

I stället ser jag det ideal jag själv eftersträvade när jag blev sjuk i en allvarlig ätstörning. Där min skeva självbild och kamp om att bränna bort alla mjuka delar på min kropp för att se ut som de där smala tjejerna i reklamen inte ledde till framgång och lycka, utan till behandling under flera år, efterföljt av en lång kamp för att komma tillbaka till ett friskt liv igen.

Runt 100 000 svenskar räknas ha en ätstörning och 80 procent av Sveriges 15-åriga tjejer säger sig vara missnöjda med sin kropp.

En enskild bild skapar inte en ätstörning eller ett osunt förhållande till sin egen kropp. Det vet jag. Men det kan vara droppen som får bägaren att rinna över, den utlösande faktorn eller en av flera delar som bidrar till att sjukdomen får fäste i en kropp och ett sinne.

Vi behöver agera tillsammans för att fler ska få plats att vara sig själva i vårt samhälle!
Varje företag har rätt att själva bestämma vad de vill sända ut för signaler och budskap med sitt varumärke, men seriösa aktörer bör ta ett samhällsansvar och fundera över sin påverkan.

När man har makt att sända sunda budskap för att förändra världen till det bättre är det för mig en självklarhet! Jag älskar att många större klädkedjor äntligen har börjat använda modeller med olika former på ett självklart sätt utan att sätta en etikett på det. Det resulterar i ett brett spektrum av kroppar som syns, och där fler har möjlighet att hitta någon att relatera till.

Jag vill inte lägga någon skugga på de modeller som är med i Acnes kampanj, de har lika mycket rätt att synas som alla andra. Och det är inget fel i att vara smal. Problemet är när det blir enfaldigt. När det endast är smala, långa kroppar som får utrymme är det en ytterst liten klick som har möjlighet att relatera till dem – de flesta av oss kan inte se ut så utan att slå knut på oss själva.

Med en palett av kroppar blir det inte bara ett ideal utan också mer accepterat att se ut som man gör. Det är okej och vackert med den unika kropp som var och en av oss har.

Acne – gör om och gör rätt, använd ert kreativa sinne och visa att ni också kan skapa konst av alla typer av kroppar!


Terese Alvén


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln