SAS-piloterna borde aldrig börja flyga igen

Debattören: Kan inte förhandla mer med klimatet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-07-15

När klimatkatastrofen nu blommar ut i all sin dödligt nattsvarta prakt kan vi inte längre betrakta charterresan som en mänsklig rättighet eller flyget som ett transportmedel vilket som helst, skriver  William Grönlund, Klimatalliansen.

DEBATT. I en artikel i SvD den 7/7 sjunger Ken Wallstedt, Svenska resebranschsföreningens ordförande och Didrik von Seth, Svenska resebranschsföreningens generalsekreterare, ut sin klagosång över att flygbranschen förlorat intäkter under återhämtningen efter pandemin.

De beskriver piloterna som strejkar så att de i det närmaste låter som bortskämda lyxarbetare som strejkar för sitt höga nöjes skull. Men att vara pilot är inget lyxarbete.

Flygande är däremot i stor utsträckning ett lyxbeteende.

Det svenska flyget står för lika stora utsläpp som hela den svenska privatbilismen och behöver begränsas.

Och många arbetsuppgifter i den fossilbaserade industrin, däribland framförandet av flygplan, måste under omställningen försvinna och de som jobbar med dem bör få omskolning till yrken i hållbara verksamheter.

FN:s klimatpanel visar att ett fortsatt liv baserat på utsläpp av växtförstörande gaser – business as usual-scenariot (SSP5-8.5) – mycket väl kan ge oss en värld som är fyra grader varmare än förindustriell tid redan vid nästa sekelskifte. Det är en värld som inte bär mänskligt liv.

Dånet från den kollapsande glaciären i Kirgizistan som mullrar över oss via miljontals inlägg i sociala medier påminner oss om den klimatologiska katastrof som tidigare i sommar manifesterats av fåglar som föll ned döda över smältande asfalt under extremhettan i Indien.

Även de oerhört svåra skogsbränderna i Spanien och de låga vattennivåerna i Italien – där livskraftigt forsande floder förvandlats till stekhet sand – visar oss situationens allvar.

Det är våra gemensamma utsläpp som orsakar dessa förändringar. Och flyget är starkt bidragande.

Naturvårdsverket skriver att flygandet i Sverige bidrar till utsläpp av en ton koldioxidekvivalenter per svensk och år. Det vill säga utsläppen från vårt flygande motsvarar vad varje person maximalt har ”råd” att släppa ut per år om vi vill leva hållbart och i linje med Parisavtalets målsättningar.

Med ett flygande på den nivå vi har i dag har alltså egentligen inte någon av oss råd att släppa ut något mer under hela året.

Inga utsläpp från mat, konsumtion, persontrafik, transport, nöjen, boende eller offentlig service ryms när flyget slukar det lilla utrymme vi har i vår koldioxidbudget. Utan varje kolatom från dessa utsläpp driver då på kollapsen.

När klimatkatastrofen nu blommar ut i all sin dödligt nattsvarta prakt kan vi inte längre betrakta charterresan som en mänsklig rättighet eller flyget som ett transportmedel vilket som helst.

Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research, framträdde i TV4 för knappt ett år sedan och riktade sig direkt till världens ekonomiska och politiska ledare och sa:

– Vi har gått in i det avgörande årtiondet för mänsklighetens framtid på jorden.

Ett tydligare larm än så kan inte forskningen formulera.

Kimberly Nicholas, docent i miljövetenskap vid Lunds universitet och expertgranskare för IPCC, har vidare uttryckt behovet av politiskt ledarskap såhär:

”Politiker har nu inga ursäkter för att stödja något förslag som expanderar, intensifierar eller stödjer fossila bränslen. De borde bygga stöd för, godkänna och implementera klimatåtgärder som minskar utsläppen med 10 procent per år, eller mer. Allt under det är klimatförhalande”.

Men när Ken Wallstedt och Didrik von Seth vid Svenska resebranschsföreningens skriver att ”konsekvenserna av SAS-konflikten mitt under högsäsongen är enorma”, tycks de sövda i djup okunskap eller ignorans – och inget larm tycks väcka dem.
Vanliga människor världen över inser dock nu mer och mer att vi nu befinner oss en hårsmån från civilisatorisk kollaps.

Det finns just nu inga genomförbara tekniska lösningar för fossilfria kommersiella flyg på långdistans. Elflyg beräknas de närmaste årtiondena kunna klara resor på max 2200 kilometer. Det vill säga du kommer kanske kunna flyga London-Berlin, men inte London - New York. Och sådana kortare resorna går ändå att ersätta med det mer klimatvänliga tåget.

Klimatkatastrofen rusar emot oss som en kollapsande global glaciär.

Det är dags att inse att vi inte alls kan fortsätta flyga ens i närheten av den nivå som vi flyger på i dag och att flyget inte kommer att vara hållbart under överskådlig tid.

Många av de piloter som i dag stannar på marken bör därför fortsätta vara där och – faktiskt – aldrig återgå till sina arbeten.


William Grönlund, talesperson, Klimatalliansen


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen