Black Friday avslöjar företagens hyckleri

Debattören: Säger sig vara hållbara – och eldar på klimatkrisen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-11-18

Samma företag som kallar sig hållbara erbjuder ”köp-tre-betala-för-två” på Black Friday. Det är inte en rimlig ordning, det är hyckleri, skriver Gustav Martner.

DEBATT. Snart är det Black Friday. Sen är det Cyber Monday. Efter det följer julhandeln. Och mellandagsrean.

Black Friday infaller i år tre månader efter “Overshoot day” – alltså den dagen då vi konsumerat upp så mycket naturresurser som planeten klarar av att förse oss med per år.

All konsumtion efter det accelererar planetens ekologiska kris och orsakar enorma, i många fall oåterkalleliga , skador för oss själva och kommande generationer.

Overshoot Day, den 22 augusti 2020, borde alltså varit den dag då alla världens reklamkampanjer stoppades och alla ”köp-två-betala-för-en”-erbjudanden blev straffbara.

För så länge reklam och marknadsföring erkänns som ett sätt att driva på vår konsumtion (vilket den gör), så är det inte rimligt att låta den fortgå efter att resurserna är förbrukade. Precis som att man inte kan spendera mer pengar än vad som finns på kortet. För det finns inga sms-lån som hjälper när jordens resurser tagit slut.

Så, vem ger egentligen företagen rätten att fortsätta elda på konsumtionen när planeten inte längre har råd?

Ett totalförbud mot reklam efter Overshoot day är en drastisk, men kanske oundviklig lösning.. Samtidigt finns det andra sätt att komma tillrätta med reklamens problematiska roll i samhället redan nu.

I grund och botten kan reklam, så länge den håller sig inom marknadens lagar och regler, vara en viktig del av ett fritt samhälle och ett fungerande innovationssystem. I sin bästa form har reklamen potential att vara en del av lösningen på de problem vi står inför.

Reklamen kan introducera nya idéer, förändra normer och ändra beteendemönster. Och det är till mångt och mycket vad vi behöver göra för stoppa klimatkrisen.

Just nu försöker allt fler företag att positionera sig som hållbara. Ambitionen är kanske äkta och genuin – även om det såklart även finns lönsamhetspotential i att satsa på hållbarhet. För varje år ökar betalningsviljan för hållbarhet.

Men med uppskruvade krav på lönsamhet och tillväxt är hållbarhet ändå svårt att genomföra i praktiken.

I ena änden står företagens hållbarhetschef och gör pr-löften om företagets framtida klimatneutralitet år 20-någonting, i andra änden står företagets vd och lovar ägarna att slå förra årets försäljningsrekord.

Det skapar en situation där samma företag som lovar att rädda världen samtidigt erbjuder ”extra-pryl-på-köpet”, ”köp-tre-betala-för-två” och ”köp-nu-betala-sen”. Det är inte en rimlig ordning, det är hyckleri.

Här har företagen ett val. De kan fortsätta kränga grejer med aggressiva försäljningsknep – eller så tar de konsekvenserna av sina miljömässiga ambitioner, ställer om sina affärsmodeller i linje med vad vetenskapen säger att vi måste göra och låter sin affär baseras på genuina köpbehov, sina produkters prisvärdhet och kvalité.

Nu är det upp till oss som medborgare att tvinga företagen att välja. Vi måste visa att vi ser deras hycklande och tydligt kommunicera att vi är många som är beredda att bojkotta dem.

Vi måste visa att vi är beredda att avregistrera oss från deras nyhetsbrev, blockera deras annonser på Facebook och instagram och sprida budskapet om deras konsumtionshets till våra vänner. I en tid av pandemi och filterbubblor är dessa kanaler avgörande för företagens e-marknadsföring, och ett medvetet motstånd gör skillnad.

På det sättet kan vi få företag som skapar ansvarsfull och kreativ reklam, i stället för att stödja överkonsumtion.


Gustav Martner, ansvarig för Reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace i Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.