Liberalerna redo att se över friskolesystemet

Debattörerna: Kösystemet och skolpengen behöver ändras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-12-21

Ett reformerat skolpengssystem vore viktigt för att fler skolor ska få möjlighet att satsa på kvalitet. Och det är orimligt att man kan sätta sin nyfödda bebis i kö till en friskola samma dag man kommer hem från BB, skriver Roger Haddad och Maria Nilsson, Liberalerna.

DEBATT. Efter varningsrop från lärare om att skolans likvärdighet minskar har en intensiv skoldebatt tagit fart. Lärare har kritiserat politiker för att inte agera mot den ökande segregationen, bristerna i skolvalet och släpphäntheten i friskolesystemet.

Det har fått flera partier att se ett gyllene tillfälle till attack.

Nyligen valde Socialdemokraterna att attackera Moderaterna med anklagelser om att de inte bryr sig om skolans likvärdighet. Moderaterna replikerade i sin tur med anklagelser om att Socialdemokraterna inte tycks bry sig om kvalitet i skolan.

Vi menar att det hela är ett oanständigt spektakel som pågår. Två statsbärande partier väljer att utnyttja skolan som en slagpåse i debatten. Samtidigt tycks ingen av dem vara villig att ompröva gamla sanningar, finna pragmatiska lösningar eller samarbeta för att förbättra det svenska skolsystemet och åtgärda de brister som lärarna har påtalat.

Missförstå oss inte, vi menar inte att de andra partierna inte vill elevernas väl. Det vi kritiserar är att tycks vara mer intresserade av att möta varandra med stridsyxor än med nyfikenhet och kompromissvilja.

Vi menar att lärarnas kritik förtjänar att bemötas seriöst av oss makthavare. Som politiker måste vi visa att vi faktiskt kan ta av oss våra ideologiska skygglappar och samarbeta med varandra.

Det är inte minst viktigt när det handlar om en så betydelsefull samhällsinstitution som den svenska skolan.

Låt oss nu lägga ner stridsyxorna och blicka framåt. När ni är redo, finns vi här för att finna lösningar som stärker likvärdigheten, vårdar friskolereformen och ökar kunskapsresultatet.

För liberaler är kunskap skolans viktigaste uppdrag. Därför menar vi att likvärdighet måste handla om att elever ska nå sin fulla potential – inte vilken etnicitet eller bakgrund de har. Genom att lyfta de svaga eleverna och stärka de högpresterande blir skolan mer likvärdig. Golvet ska höjas och taket krossas!

Vi värnar familjers rätt att välja skola och fristående aktörers möjlighet att driva skola. Samtidigt förstår vi att dagens system inte är perfekt. Friskolereformen behöver – som alla andra skolreformer – vårdas.

Det är därför vi måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Liberalerna välkomnar exempelvis flera förslag från utredningen om en mer likvärdig skola. Det handlar exempelvis om förslaget att samordna skolvalet, så fler familjer får friheten att enkelt välja mellan olika skolor på en plats.

Vi ser också det problem med obegränsad kötid som utredningen pekar på. Det är orimligt att man kan sätta sin nyfödda bebis i kö till en friskola samma dag man kommer hem från BB.

Därtill ser vi också ett behov av ett förbättrat resursfördelningssystem för skolan. Vi anser det fullt rimligt att resurser fördelas efter elevernas behov och huvudmännens ansvar. 

Ett reformerat skolpengssystem vore viktigt för att fler skolor ska få möjlighet att satsa på förbättrad undervisningskvalitet. Det kan exempelvis handla om att satsa på fler utbildade lärare, lovskola eller särskilda undervisningsgrupper.

På en avgörande punkt skiljer vi dock ut oss från Moderaterna och Socialdemokraterna.

De båda säger sig vara för ökat statligt ansvar för skolan. Men om statligt ansvar är bra, varför vill ni då inte låta staten ta fullt ansvar?

Liberalerna vill återförstatliga skolan och låta friskolor få resurser efter elevernas behov direkt från staten, i stället för kommunerna. Det är en avgörande fråga för skolans likvärdighet. Hur kan ni vara emot det?

Vi vill avslutningsvis en sista gång uppmana Socialdemokraterna och Moderaterna att lämna de hörn ni intagit i ytterlighetsdebatten och gräva ner stridsyxorna. Visa att ni förmår att inleda ett öppet och pragmatiskt samtal. Gör det inte för vår skull, gör det för skolans bästa.

Vi är redo. Är ni?


Roger Haddad, skolpolitisk talesperson och vice ordförande utbildningsutskottet (L)
Maria Nilsson, ledamot utbildningsutskottet (L)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.