Förtroendet för Mats Persson är skadat

C: Var vaksam – utbildningsministern är inne på en vansklig väg

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-05-28

Det är nu upp till utbildningsminister Mats Persson att redogöra för sitt agerande och såväl i ord som i handling stå upp för den akademiska friheten, skriver Muharrem Demirok och Anders Ådahl, Centerpartiet.

DEBATT. Aldrig har en utbildningsminister så snabbt förlorat så mycket förtroende hos så många. På oklara och motsägelsefulla grunder har utbildningsminister Mats Persson (Liberalerna) och regeringen fattat beslut om att mer än halvera mandatperioden för högskolornas styrelser.

 

Regeringens argument för förändringen, brådskan och oskickligheten i hanteringen har skapat stor oro och berättigad ilska i Högskolesverige.

Rektorerna har formulerat ett upprop där de varnar för att den akademiska friheten riskerar urholkas.

Sveriges universitetslärare varnar för politisk klåfingrighet och för att regeringen går över gränsen när det gäller politisk påverkan.

Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) menar att beslutet inskränker lärosätenas självbestämmande. Ett stort antal styrelseordföranden har i brev bett om ett möte med Mats Persson där han förklarar sig. Samtliga kritiker uppmanar regeringen att tänka om.

 

För Centerpartiet är den akademiska friheten central. Vi ser den som en förutsättning inte bara för våra fria samhällen utan likväl som en grundpelare i kunskapsnationen Sverige. Akademisk frihet på såväl individuell som institutionell nivå har historiskt visat sig ge allra bäst resultat.

I förlängningen handlar det om jobb, exportintäkter, välfärd, och ett utvecklat demokratiskt samhälle för alla.

Centerpartiet vill att den akademiska friheten ökar med större frihet för den högre utbildningen och att den akademiska friheten grundlagsfästs.

 

När man väljer att förkorta förordnandetiden för att så snart det är möjligt sätta in sina direktrekryterade personer i styrelserna har en riskabel och vansklig väg anträtts.

Fri kultur, fria domstolar och en fri akademi med möjlighet att själv styra över sina prioriteringar är avgörande för det fria samhället.

Den som älskar frihet och den som älskar Sverige behöver därför vara ytterst vaksam på varje signal om att den akademiska friheten börjar inskränkas.

Det är i det ljuset som regeringens beslut måste ses. I Sverige vilar riksdagens och regeringens relation till landets lärosäten på tillit och samförstånd, på respekt för olika roller i samhället. Denna tillit utmanas nu.

 

Skälet till att ändra den ordning som infördes av Alliansregeringen sägs vara att man vill få in säkerhetspolitisk kompetens i styrelserna och man hänvisar till rapporter från Säpo och den militära underrättelsetjänster Must. I dessa pekas Ryssland, Kina och Iran ut för att bedriva omfattande underrättelseverksamhet där åtkomst till kunskap och teknologier är centralt.

Om denna problembild är vi överens. Det är ett försämrat säkerhetspolitiskt läge och universitet och högskolor är utsatta för risker. Patent försvinner utomlands och stater försöker infiltrera svenska forskningsmiljöer.

Om läget är akut ska man inte föreslå en förändring som blir verksam först om två år och som ger ringa effekt.

Det normala förfarandet är att statens ägarintresse hanteras genom regleringsbrev och ägardialog med rektorerna och deras operativa ledningar. Regeringen skulle i en sådan dialog kunna erbjuda lärosätena stöd i arbetet att genomlysa säkerhetsrutiner och pågående forskningssamarbeten.

Så skulle regeringen snabbt få åtgärder på plats och samtidigt behålla den akademiska friheten intakt.

 

Tondövheten inför det breda missnöjet förstärker inte utbildningsministerns förtroende.

På Centerpartiets initiativ kallades utbildningsminister Mats Persson till riksdagens utbildningsutskott den 25 maj. Tyvärr kan vi konstatera att utbildningsministern varken backar från beslutet eller förstår den oreda han ställt till med.

Förtroendet för utbildningsminister Mats Persson är skadat. I första hand i förhållande till akademin och de studenter, lärare, professorer och ledningar som verkar där. Men också i riksdagen är förtroendet rubbat.

Det är nu upp till utbildningsministern att ta initiativ för att återskapa tilliten. Såväl i ord som i handling behöver utbildningsministern stå upp för den akademiska friheten.


Muharrem Demirok, partiledare Centerpartiet
Anders Ådahl, riksdagsledamot, talesperson för högre utbildning och forskning


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.