Nej, vi vill inte förbjuda reklam med lockpriser

Slutreplik från Greenpeace om Black Friday

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-11-24

 Vi skulle aldrig komma på tanken att skuldbelägga människor för att de handlar med priset i åtanke. Herregud, vet ni vad vi har för löner i miljörörelsen? Slutreplik från Gustav Martner.

SLUTREPLIK. Tack för er replik på vår debattartikel. Vi håller med er om allt.

Att det är dumt att skälla på de som shoppar? Att vi kommer fortsätta behöva konsumera för att barn växer ut sina kläder och säsonger skiftar? Att vi behöver återanvända det som redan är konsumerat, att svinnet måste minska, samt att vi behöver reparera mer och i samma veva förlänga livslängden på det som redan finns? Jajjemen, det är givet. Och att vi slutligen behöver fler cirkulära modeller som bygger på uthyrning och delning i stället för ägande? Solklart.

Ni nämner i er replik att Greenpeace “efterlyser förbud mot reklam med lockpriser och att vi uppmanar till strejk mot reorna”. Det gör vi faktiskt inte.

Vad var det vi skrev då? Jo, vi vill stoppa ett antal specifika och synnerligen aggressiva marknadsföringsmetoder som tenderar att driva på överkonsumtion, såsom ”ta 3 betala för 2”, “köp nu, betala sen” och så vidare.

Med tanke på att vi är en i eskalerande klimatkris, samtidigt som vi är i en pandemi med stora ekonomiska konsekvenser för både företag och människor, så behöver vi styrmedel för att få till en mer hållbar konsumtion.

Att gå hårdare fram mot oetiska marknadsföringsmetoder är en del av det. Det betyder inte att vi vänder oss mot reklam och reor i allmänhet. Och vi skulle aldrig komma på tanken att skuldbelägga människor för att de handlar med priset i åtanke. Herregud, vet ni vad vi har för löner i miljörörelsen?

Vi tror mer på människors makt än ”konsumentmakt”.

Just därför har vi valt att aktivt mobilisera ett folkligt motstånd mot de företag som väljer att använda sig av de lagliga, men oetiska, metoder som driver ohållbar konsumtion. Vi har inte uppmanat till nån slags allmän köpbojkott, men vi vill att folk engagerar sig och höjer rösten mot de mest aggressiva marknadsförarna. Och vi kallar det Unsubscribe Friday.

Så. Nu när vi rett ut missförstånden – ska vi sluta debattera och enas i kampen mot aggressiv och manipulativ marknadsföring och för cirkulära affärsmodeller i stället?


Gustav Martner, ansvarig för Reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace i Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln