Fräcka småttingar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-09

Aftonbladet Bil testar Ford, Peugeot och Polo

Småbilar och diesel har inte alltid rimmat väl med svenska skatteregler.

Men nu kan det bli det ändring på det.

Aftonbladet Bil har testat Ford Fiesta, Peugeot 207 och VW Polo.

Dieselmotor och småbil har rimmat illa med våra svenska skatteregler. Alltför hög skatt och även högt pris på själva bilen. Med den nya miljöbilsklassningen blev skatten en enkel match för plånboken (skattefri första fem åren) men priserna på små dieselbilar är fortfarande rätt svettiga, nära 30 000 kronor mer än bensinmodellen.

Volkswagen tar till exempel hela 161 900 kronor för Polo med nyutvecklade 1,6-litersdieseln på 90 hästkrafter. Fast då har vi inte räknat med utrustningen, välj Masterspaketet för 11 900 kronor och få allt du behöver. Testbilens sjuväxlade DSG-växellåda är inte ett helt nödvändigt tillval men väldigt trevligt om man kör mycket stadstrafik, hur som helst kostar delikatessen 14 000 kronor extra.Priset springer iväg. Ford Fiesta Econetic är snålversionen och den är inte heller gratis. Baspriset är 158 900 kronor och till det lägger vi 6 900 kronor för luftkonditionering och stereo. Peugeot är snäppet billigare och femdörrarsversionen av HDI 90 med partikelfilter kostar 153 900 kronor och 5 990 kronor för luftkonditionering och stereo.

Dyra småbilar alltså, men kanske kan priset motiveras om bilen är extremt snål.

Men hur snåla är de?

Läs hela biltestet – prenumerera på Plus.

Följ ämnen i artikeln