Volvo gör en Carola

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-08

Idag hetsar vi upp oss igen. En Volvo blir uppgraderad och pulsen går upp på redaktionen.

Uppgraderad, eller ansiktslyft som det heter på branschspråk, betyder att att bilmodellen piffas upp lite med nya detaljer för att kunna hänga med ett tag till.

Man kan säga att Volvo, som i fallet XC90, gör en Carola. En lite fräschare look, bara, för att kunna fortsätta som en säker vinnare. Åtminstone i Sverige.

Här har det i bägge fallen slipats på detaljer.

I Carolas fall tänderna, i Volvos ny inredning med detaljer i fejkaluminium.

Och medan Carola låtit spruta in Botox i pannan har XC90 också åtgärdat sin front, med nya lyktor (bak dessutom).

Vad Carola gjort med sina rattar har vi förstås ingen aning om, men Volvo har fått nya i nougat.

Ett fejslift brukar betyda att bilen uppdateras med godsaker som nyare modeller från märket redan har.

Sålunda utökar Volvo motorvalen till till XC90 med en ny rak sexa kallad Si6 som ger 235 hästkrafter – just den som precis lanseras i nya S80.

Carola byter också under huven. I Aten blir det engelska i Eurovisions-finalen, dock med det bekanta vrål vi vant oss vid.

2006 är ett intensivt Volvo-år när det gäller personbilar. Cabben C70, nya S80 och lyxjunioren C30 står alla stolt på Stockholms bilsalong. Dessutom har Volvo placerat sina stora D5-dieslar i S40 och V50, vilket gör Volvo starkare på kontinenten.

Lägg till uppgraderade XC90 och...ja, det ser onekligen starkt ut.

Vad Carola kör för bil?

Jo, en stadsjeep.

Men en Infinity…

Rött!

Gult!

Grönt!

Sture Bjarnelind, redaktör

Följ ämnen i artikeln