Uppmaning: Skrota din gamla bil och köp en ny

Av: 

Josefin Westin

Ny statistik visar att utsläppen minskar för långsamt. Därför bör de gamla bilarna skrotas, menar Transportstyrelsen.
Ny statistik visar att utsläppen minskar för långsamt. Därför bör de gamla bilarna skrotas, menar Transportstyrelsen.

Dieselbilar

Utsläppen från vägtrafiken minskar för långsamt, visar ny statistik.
Nu uppmanas alla bilägare med gamla bensin- och dieselbilar att skrota fordonen.
– Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Utsläppen har endast minskat med upp till två procent under förra året. Men det räcker inte för att nå klimatmålet 2030. Då behöver utsläppen minska med åtta procent – varje år.

– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Haunhammar, miljödirektör på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Måste öka antalet elbilar

Enligt både Trafikverket och Transportstyrelsen behöver personbilsflottan förnyas.

Så sitter du på en gammal och bränsletörstig fordon menar myndigheterna att den antingen måste användas mindre eller skrotas – och ersättas av nya bränslesnåla fordon.

Den lilla utsläppsminskning som ändå har skett står endast elbilarna för. Bensin- och dieselbilarna fortsätter att öka utsläppen.

För att Sverige ska nå klimatmålet 2030 måste utsläppen minska med 70 procent. Enligt myndigheterna innebär det här att städerna behöver byggas tätare och det måste bli lättare att resa med kollektivtrafik, cykel och att kunna gå.

”Dessutom behöver andelen elektrifierade, tysta och utsläppsfria fordon öka”, står det i pressmeddelandet.

Även nyare bilar står stilla

Målsättningen har varit att nytillverkade bilar ska vara mer koldioxidsnåla för varje år. Men enligt Transporstyrelsen är skillnaden knapp. I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017, 123 gram per kilometer.

– Nybilsförsäljningen av personbilar har ökat kraftigt. Förra året registrerades mer än 70 000 fler personbilar jämfört med 2014. Ökningen får naturligtvis påverkan på de totala utsläppen från vägtrafiken, säger Bo Magnusson, ställföreträdande direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

För att nå klimatmålet behöver koldioxidutsläppen komma ner till 95 gram per kilometer till 2021 för att sedan fortsätta minska ännu mer.

ANNONS EXTERN LÄNK

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline här

Dackonline SE

Publisert:

LÄS VIDARE

LISTA: Så mycket dyrare blir ”folksuvarna”

ÄMNEN I ARTIKELN

Dieselbilar

Bilar

Trafikverket

Transportstyrelsen

Koldioxid

Elbilar

MER OM MIN BIL

LISTA: Så många kör eldrivet i DIN kommun

Ny statistik: Försäljningen av nya dieselbilar rasar

LISTA: Så mycket dyrare blir ”folksuvarna”

Skattechocken på bilar – så drabbar den dig

Så fungerar nya fordonsskatten

13 frågor och svar om nya miljözonerna

Prisras på begagnade dieselbilar

Forskare: Fossilfritt 2030 ”orealistiskt”

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

3 experter – den bilen ska du köpa nu

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

Elbil – inte så billigt som du tror

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

”All time high” för bilförsäljningen 2017

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Så köper du bil bäst under knepiga 2018

Skattechock på tjänstebilar – så mycket dyrare blir din bil

Är det nu elbilen blir folklig i Sverige?

Robert Collins 7 ’bevis’: Därför hatar Miljöpartiet bilen

Första testet: Så bra är Audis elektriska missil

Karta: Fartkamerorna som fångar flest fortkörare

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

Köp bilen NU – och lura skattesmockan