Volvos chefsdesigner hyllas – se hans bilar

Uppdaterad 2018-07-09 | Publicerad 2016-08-18

En av motorbranschens tunga designers har gått ur tiden. Nu hyllar medier i hela världen Jan Wilsgaard.
Redan som 23-åring formgav han Amazonen – följt av en rad ikoniska Volvomodeller. Se bildspelet.

Jan Wilsgaards design firar dubbelt jubileum i år. Den första Amazonen rullade ut från Volvofabriken 1956. Många vet inte att en 23-åring låg bakom den unika och stilfulla formgivningen. Bilen var Jans första projekt för Volvo, men trots sin låga ålder stod han som huvuddesigner.
Amazonen var i produktion ända till 1970, och en lång hållbarhet var kännetecknande för Wilsgaards formgivning. Med det följande projektet demonstrerade designern att han inte körde i gamla hjulspår. Volvo 140 hade en modern, kantig formgivning som Wilsgaard i princip ritade på egen hand. Mellan 1966 och 1974 sålde Volvo över 1,2 miljoner exemplar av 140-serien.

Var med på klassiska herrgårdsvagn

Jan hade även ett finger med i formgivningen av Pelle Petterssons P1800. 1971 skulle ”Helgonets” sportbil bli herrgårdsvagn, och det var Wilsgaard som stod för designlösningarna på 1800 ES.
Nästa modell släpptes 1974 och bilens design höll i otroliga 19 år. Med 240-serien gav Wilsgaard Volvo sitt stora genombrott i USA, där kombiversionen 245 har blivit en sann ikon. När produktionen lades ned 1993 så hade man hunnit tillverka omkring 2,8 miljoner exemplar av 240-serien.
1983 lanserades Volvo 760, ett stort steg i utvecklingen. Med blicken riktad mot USA-marknaden gav Wilsgaard modellen en tidsenlig kilform, och 700-serien lade grunden till ett modernt modellprogram. 1984 kom den lägre prissatta 740-modellen som omedelbart blev en succé, och producerades fram till 1992.

850 var sista bilen

Jan Wilsgaards sista modell blev 850, en Volvo som för första gången kunde erbjuda prestanda. Många minns med nostalgi ”T-Gul”, som T-5R kärleksfullt kallades – och med 850 klev Volvo in i British Touring Car Championship. 850:n tillverkades mellan 1991 och 1997. Modellen vidareutvecklades sedan och lanserades som S/V70.
Volvo hade fingertoppskänsla när de handplockade den unge konststudenten 1950. Jan Wilsgaards tunga arv respekteras världen över. Efter hans bortgång den 6 augusti har svensken hyllats av motorpress bland annat i USA, England, Tyskland, Italien och Polen.

Andra förlusten på ett år

I april förlorade Volvo sorgligt nog en designer i aktiv tjänst. I början av året rekryterades Jake Loniak till Volvo Monitoring Concept Center – men i april omkom han i en mc-olycka på Pacific Coast Highway. Redan som designstudent skapade innovatören uppståndelse med sin bärbara motorcykel ”Deus Ex Machina”. Den var uppbyggd som ett exoskeleton och kunde mer liknas vid en dräkt på tre hjul.
Föraren kontrollerade fordonet med sina kroppsrörelser, och via en dator tolkades signalerna av 36 uppblåsbara muskler. 2008 slog Popular Science fast att Loniaks motorcykel var det mest innovativa konceptfordon de sett på många år.
– Det är som att åka på två skateboards samtidigt, men den är samtidigt stabil i och med att maskinen ger stöd åt förarens kropp, sade Jake Loniak till Popular Science.
Innan anställningen på Volvo hade han bland annat arbetat för BMW, Toyota, Yamaha och Suzuki. Jake Loniak blev 43 år.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln