Pigg nyhet – men dyr

Bilar

Seat Exeo räcker inte riktigt till i konkurrensen

Vad göra om man vill börja tillverka en premiumsedan?

Man kan göra som kineserna och köpa gamla Saab 9-5. Det sparar massor med pengar i utvecklingskostnader. Och på nolltid finns det en färdig bil som är redo att rulla.

Det går också att göra som Seat som tog en bil från den egna koncernen.

När man delar ägare med Audi, Volkswagen och Skoda finns tekniken och kompetensen redan inom familjen.

Sagt och gjort, när Audi släppte nya mellanklassaren A4 fraktades de gamla maskinerna till Spanien. Seat tog över gamla A4 och satte egna emblem på den.

Resultatet? Seat Exeo. Och den trygga tyska karaktären funkar bra tillsammans med Seats sportiga image. Att föra in tysk teknik i det spanska uddamärket har verkligen tillfört Seat nya kvaliteter. Och spanjorerna har lyckats behålla Audis ”kassaskåpskänsla”.

Känns tryggt

Gamla Audi A4 känns verkligen igen, trots att detaljer bytts ut. Allt sitter där det ska och som det ska. Förarergonomin är bra och köregenskaperna är trygga på gammalt Audi-vis. Nu när vintern och all snö sätter våra bilar på prov uppträder Seat Exeo exemplariskt. Faktum är att ”gamla Audi A4” kan vara bättre på vinterväg än nya A4, som har fått yvigare köregenskaper. Instegsmodellen kostar från 218 000 kronor. Då får du 1,8T på 150 hk.

Den bil jag provkör, en tvålitersdiesel på 143 hästkrafter, kostar från 255 000 kronor. Det kan förefalla billigt, men Exeo har trots allt några ålderstecken. Kupén är inte stor. Nya Audi A4 har vuxit jämfört med föregångaren. Det är centimetrar som verkligen saknas i Exeo.

Bullrig motor

En annan detalj som stör är stolen som är illa stoppad. Jag kan känna ett metallrör rakt genom tyget, och det är inte bekvämt. Dieselmotorn är rå och bullrig. Knattret hörs in i kupén och vibrationerna känns i ratten och pedalerna. Men annars är det en både pigg och snål motor som matchar bilen väl.

Och priset. Redan inom koncernen finns det utmanare. Skoda Octavia bjuder på samma utrymmen och prestanda men till betydligt lägre pris.

Samma dieselmotor finns från 215 000 kr.

För att inte tala om helt nya Skoda Superb, en verklig jätte som du får med stor diesel och fyrhjulsdrift för strax över 250 000 kr.

Då känns inte Exeo som ett smart köp. Även Volvo S40 ligger i samma prisklass.

Exeo är en bra bil och ett lyft för Seat. Men det räcker inte riktigt till i konkurrensen.

Benjamin

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Seat

Biltester

Audi

Skoda

MER OM MIN BIL

4 vildmarkskombi – här är bästa valet

TEST: Nya Skoda Octavia Scout

Nya Audi A4 sätter ny standard

Småstjärnorna

Snåla småttingar – snälla av naturen

Kung i klassen

VW Up, Skoda Citigo och Seat Mii - syskonen ger habegär

BEG-GUIDE: Mycket kombi för lite pengar

Så avgjordes testet

Nya Skoda Fabia - försiktigt förändrad

En stöt i terrängen

Test: Mellanklasskombi

Seat Ibiza mot Nissan Micra

”Allt sitter på rätt plats i nya kombin”

Fränt motorljud och fräck kaross

Stor och liten – stora biltestet för familjen

Lyxjeeparna - fräckast i stan

Gröna familjebilar - fakta och betyg

TEST: Så bra är nya Skoda Fabia TSI 1,0 Style

Superb slår alla konkurrenter i klassen

Returmötet: Collin testar nya A-klass

TEST: Så bra är nya Audi Q3

Audi SQ7: Kraftigaste diesel-suven i världen

Billigaste laddhybriden för familjen – den ska du välja