Officiell: Här är Bugatti Chiron

Publicerad 2016-03-01

Det är modellen som ska ersätta ”världsrekordsbilen” Veyron.

Nu har Bugatti avtäckt sin monsterskapelse med 1 500 hästar.

– Chiron är den ultimata supersportbilen, säger märkeschefen Wulfgang Dürheimer.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Massiva 1 500 hästkrafter, 0-100 km/h på 2,5 sekunder och en topphastighet på 420 km/h – säg god dag till Bugatti Chiron.

Det var under måndagskvällen som Bugatti ryckte skynket av sin stora nyhet och bilen som ska ta vid efter det att Veyron bockade för sig och pensionerades.

Och det är inte vilken superbil som helst. Nej, målet är att vara alternativet ett pinnhål över ”dussinbilar” som McLaren P1, Porsche 918 Spyder och Ferrari LaFerrari. Ett mål som innebär att de kommer stångas med Koenigseggs nyhet Regera.

– Det är en del av människans natur att vilja tänja på gränserna och sätta nya rekord. Att springa 100 meter snabbare än någonsin tidigare, att flyga längre ut i rymden och att nå nya nivåer. Chiron är resultatet av att försöka göra det bästa än bättre, säger Wolfgang Dürheimer, chef för Bugatti.

Spärrad vid 420 km/h

Själva huvudnumret i bilen spelas av en åttaliters W16-motor med fyrdubbla turbos. En motor som levererar 1 500 hästkrafter och som ska se till att få fart på den två ton tunga skapelsen kvickt. Och det går, som inledningsvis nämnt, snabbt att komma iväg från rödljusen – men det slutar inte med det. Accelerationen fortsätter hela vägen upp till 420 km/h, det enda som krävs för det är tålamod och en riktigt lång raksträcka. Det bör nämnas att Bugatti har spärrat bilen till 420 – de avslöjar att det finns ”bra mycket mer att ge”…

– Våra kunder består av en exklusiv skara bilsamlare som söker efter det absolut bästa. Med Veyron fick de den bästa produktions-sportbilen under de senaste tio åren, därför har kraven och förväntningarna på vårt nästa steg, Chiron, varit så stort, säger Wolfgang Dürheimer.

Rejält tilltagen prislapp

Men smakar det så kostar det. Bugatti har avslöjat att prislappen börjar på 2,4 miljoner euro – alltså motsvarande 22,3 miljoner kronor. Men trots den rejält tilltagna prislappen: 180 av de 500 planerade bilarna är redan beställda och kunder har då lagt två miljoner i handpenning. Det innebär att Bugatti redan säkrat upp över fyra miljarder kronor.

Inte nog med att den nya modellen är ett nytt stort kliv för Bugatti – Chiron blir även en bil som märket ska tjäna pengar på.

– Med Chiron så kommer vi inte bara bidra med en viktig emotionell image till Volkswagen-gruppen – vi kommer även bidra till ett positivt resultat, säger Wolfgang Dürheimer.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln