’Tjock-Steffes’ Ferrari till salu – för 19 milj

Publicerad 2016-01-20

Den kvaddade superbilen är nu renoverad och säljs på auktion

Han klöv bilen mitt itu i över 300 km/h.

Nu är den Ferrari Enzo som ”Tjock-Steffe” kvaddade renoverad och till salu.

Men den omskrivna bilen är inte billig – upp mot 19 miljoner väntas den säljas för.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

En ovanlig bil, med låga mil och en väldigt ovanlig historia.

Auto, Motor och Sport rapporterar att Ferrari Classiche har återställt den Ferrari Enzo som Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson krockade i hög hastighet den 7 april 2006.

Enligt uppgifter gick det i 260 km/h, men Tjock-Steffe har i intervju avslöjat att det gick betydligt snabbare än så.

– Jag körde inte i några 260. Det var minst 340. Det körde jag var och varannan dag på den där vägen. Det var inget konstigt med det, sa han i fjol i en intervju med den svenska sajten Kit.

Uppbyggd från grunden

Kraschen innebar att ”Tjock-Steffe” fick tillbringa tre år i fängelse i USA och sedan blev utvisad.

Och vad hände med bilen? Trots det förfärliga skicket så lämnas inte en så sällsynt bil som en Ferrari Enzo in till skroten. Samlingen vrakdelar skrapades ihop och nu har den reparerats och återfått sin forna glans. Visserligen numera lackad i svart, i stället för den röda som herr Eriksson rattade.

Exakt vad som är original på bilen är inget som avslöjas. I auktionsfirman RM Sotheby’s information står det inget mer än att bilen ”skadades” i en olycka. Ombygget har dock gjort att bilen är unik i sitt slag eftersom den kommer med bland annat backkamera samt en bakspoiler i kolfiber.

Endast 250 mil

Mätarställningen på bilen är endast 250 mil och Enzon kommer att gå under klubban i Paris den 3 februari. Och bilen lär bli dyr. RM Sotheby’s har lagt ett förväntat pris på mellan 1 500 000 och 2 000 000 euro, alltså upp till nära 19 miljoner kronor. Dock ska det sägas att priset mycket väl kan stiga över det.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Följ ämnen i artikeln