Här är nya tekniken som ska stoppa rattfylla

TT

Uppdaterad 2018-03-12 | Publicerad 2017-09-13

Polisen försöker utveckla nya sätt för att förhindra onyktra förare i trafiken.
Bilens ratt ska känna av av om du har alkohol i kroppen och stoppar dig.
– Blåskontroller är ett väldigt ineffektivt sätt, säger Anders Wiman, ansvarig projektledare.

Enligt Trafikverket måste polisen i genomsnitt låta 998 personer blåsa innan man får två som passerat gränsen med dagens nykterhetskontroll. Arkivbild.

– Vi måste hitta ett sätt som är mer effektivt än det vi har i dag och som frigör resurser från polisen, säger Maria Krafft som är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

En projektgrupp från både polisen och Trafikverket ska ta fram ett nytt sätt att hindra människor från att köra onyktra i trafiken – en så kallad automatiserad nykterhetskontroll.

"Känna av onykterhet"

– Det kan vara att du trycker på startknappen och att bilen via ditt fingeravtryck känner av om du är onykter. Eller att det finns någon sensor på ratten som känner av att den som andas på ratten inte är nykter. Vi är precis i inledande fas, men vi kollar på alla möjliga lösningar, säger Anders Wiman som är ansvarig projektledare.

Omkring en fjärdedel av alla dödsolyckor i trafiken kan relateras till alkohol, enligt Trafikverket. Samtidigt har antalet utandningsprov mer än halverats från 2 700 000 stycken 2009 till 963 000 under 2016, visar statistik från polisen.

Enligt Maria Krafft måste polisen göra väldigt många kontroller för att överhuvudtaget få en träff i dag.

– Du måste i genomsnitt låta 998 personer blåsa innan du får två som passerat gränsen. Det är ett väldigt ineffektivt sätt, säger hon.

Ingriper innan färd

Anders Wiman anser att det viktigaste är att ta fram en nykterhetskontroll som människor möter innan de sätter sig bakom ratten. Men den kan även ske vid en hamn, ett festivalområde, en parkeringsplats, eller längs vägen.

– Antingen något som ingriper innan färd, eller under färden. Vi tittar på både och så vi på smartast sätt kan minska onykterhet. Men vi har en lång väg kvar, säger han.

Projektet har precis inletts och väntas vara avslutat i början av 2021.

Följ ämnen i artikeln