Ökad olycksrisk med fyrhjulsdrift visar stor studie

Uppdaterad 2018-02-05 | Publicerad 2017-05-05

Olycksrisken med en fyrhjulsdriven bil ökar rejält.
Det visar en stor undersökning av försäkringsbolaget Folksam.
Under vissa förhållanden är risken ända upp till 40 procent högre i en fyrhjulsdriven bil jämfört med en tvåhjulsdriven.

Folksam studerade 35 000 olyckor som rapporterats till polisen sedan 2003. Bland de undersökta bilarna fanns samtliga modeller på den svenska försäljningstoppen. Bilar med och utan fyrhjulsdrift jämfördes men också bilar med inkopplingsbar och permanent fyrhjulsdrift.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam, till Dagens Nyheter.

Utbredd missuppfattning

Resultatet visade att fyrhjulsdrift knappast ger ökad säkerhet via bättre grepp. Vilket är en annars utbredd uppfattning.

Jämför man olyckor på snö och is är de fyrhjulsdrivna bilar överrepresenterade. Risken ökar mellan 15 och 40 procent jämfört med bilar utan fyrhjulsdrift. På torrt eller vått underlag är olycksrisken däremot mer eller mindre densamma.

Kraftig ökning

Andelen nya bilar med fyrhjulsdrift har ökat kraftigt på senare år. En fördubbling sedan 2010. Knappt en tredjedel av alla nya bilar som sålts i år i Sverige hittills i år har fyrhjulsdrift. Drivning på alla fyra hjulen blir allt vanligare.

– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi, till Dagens Nyheter.

– Vi engagerar oss för att minska våra kunders skaderisker och har du inte särskilda framkomlighetsbehov bör du inte köpa en fyrhjulsdriven bil, säger Matteo Rizzi.

Följ ämnen i artikeln