Billigt bilköp kan sluta som dyrt lån

Av: 

Erik Gustafsson

Privatekonomi

"Jämför, jämför och jämför"

Sex av tio nya bilar som säljs i Sverige finansieras genom lån och leasing.

Erbjudandena är många – men en billig bil riskerar bli ett dyrt lån.

– Många lägger krutet på att pruta ner bilen, men missar att sätta sig in i lånet, säger Fredrik Nordquist på Konsumenternas.

Att köpa bil är för många en av livets största investeringar, men när fler än hälften lånar pengar eller leasar sin bil finns riskerna att den billiga bilen slutar som ett dyrt lån. Fredrik Nordquist är jurist på den oberoende stiftelsen Konsumenternas Bank- och finansbyrå och råder kunderna att sätta sig in i finansieringen.

– Det är mycket att sätta sig in i, både vad gäller bilen och lånet.

– Många lägger krutet på att pruta ner bilen, men missar att sätta sig in i lånet. Det finns många smågrejer man bör känna till i form av aviavgifter och andra småavgifter.

Av de 275 276 personbilar som registrerats hittills i år omfattas 168 800 bilar av leasing- och kreditfinansieringar, enligt uppgifter från Transportstyrelsen. Det betyder att fler än sex av tio köpare tar någon form av lån till på sin bil.

Låg ränta på lånen

Det råder historisk låg ränta i Sverige och Riksbankens styrränta ligger på noll procent, vilket inte bara gynnar bostadsköparna – även räntan på bil- och privatlån ligger lågt. Räntan räknas dock individuellt och kräver att man jämför flera lånegivare.

– De flesta bilhandlare tillhandahåller i dag egna finansieringsalternativ, men Fredrik uppmanar bilköpare att noggrant undersöka och jämföra kreditalternativen.

– Jämfört, jämför, jämför, säger Fredrik Nordquist.

Långa lån blir ofta dyra

Ett dedikerat billån kräver att bilen köps från en bilhandlare och att den används som säkerhet. Det kräver också en kontantinsats på 20 procent av bilens inköpspris. Ett blancolån, så kallat privatlån, kräver däremot ingen kontantinsats och inte heller någon säkerhet, men även där gäller det att jämföra olika kreditgivare.

Att utöka ett eventuellt bostadslån kan visserligen ge låg ränta, men ger enligt Fredrik också väldigt lång amorteringstid.

– Månadsavgiften blir lägre, men totalkostnaden högre. Även låg ränta blir under lång tid väldigt mycket pengar. Ett bostadslån ger väldigt lång avbetalningstid vilket gör att om man byter bil med några års mellanrum kan man till slut betala av två-tre bilar samtidigt.

– Det viktiga är att förstår hur mycket lånet kostar, under vilka omständigheter räntan kan ändras och därmed till sist hur mycket man betalar för sin bil.

– Lång avbetalningstid ger ofta dyr kredit, men till sist är det upp till var och en att ta beslutet. Det är mycket att sätta sig in i, både vad gäller bil och lån, avslutar Fredrik.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

LÄS VIDARE

Leasa eller köpa – det blir billigast

ÄMNEN I ARTIKELN

Privatekonomi

Bilar

MER OM MIN BIL

Experten: Kom ihåg att jämföra lånen

Leasa eller köpa – det blir billigast

Billeasing – en fråga om pengar på fickan

Privatleasa nya bilen – bättre än att äga..?

Privatleasing - det här måste du tänka på

Största fällorna när du privatleasar

Nu är det fyndläge på begagnade bilar

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

8 sätt att ha bil – det är billigast och bäst för dig

Så får du bilen såld

Nya biltrenden – kan kosta dig tusenlappar

Dålig räckvidd – det har du rätt att kräva

Jättelista: Bilarna som är dyrast att försäkra

Guide: Så köper du din första bil

3 svenskar: Så tycker vi om privatleasing

Prisrekord – så mycket är din bil värd i dag

Sparar 11 000 kr/år på bilförsäkringen

Bästa och sämsta privatleasingvalen

Gör superklipp på helt nya bilar

Nu är bästa tiden att sälja bilen

Sajterna som köper din bil – här får du mest pengar

Privatleasa? Här är guldkornen just nu

Största fällorna med billeasing – och hur du undviker dem

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

7 tips för att sänka bilkostnaderna i sommar