Billigt bilköp kan sluta som dyrt lån
"Jämför, jämför och jämför"
Sex av tio nya bilar som säljs i Sverige finansieras genom lån och leasing.
Erbjudandena är många – men en billig bil riskerar bli ett dyrt lån.
– Många lägger krutet på att pruta ner bilen, men missar att sätta sig in i lånet, säger Fredrik Nordquist på Konsumenternas.
Att köpa bil är för många en av livets största investeringar, men när fler än hälften lånar pengar eller leasar sin bil finns riskerna att den billiga bilen slutar som ett dyrt lån. Fredrik Nordquist är jurist på den oberoende stiftelsen Konsumenternas Bank- och finansbyrå och råder kunderna att sätta sig in i finansieringen.
– Det är mycket att sätta sig in i, både vad gäller bilen och lånet.
– Många lägger krutet på att pruta ner bilen, men missar att sätta sig in i lånet. Det finns många smågrejer man bör känna till i form av aviavgifter och andra småavgifter.
Av de 275 276 personbilar som registrerats hittills i år omfattas 168 800 bilar av leasing- och kreditfinansieringar, enligt uppgifter från Transportstyrelsen. Det betyder att fler än sex av tio köpare tar någon form av lån till på sin bil.
Låg ränta på lånen
Det råder historisk låg ränta i Sverige och Riksbankens styrränta ligger på noll procent, vilket inte bara gynnar bostadsköparna – även räntan på bil- och privatlån ligger lågt. Räntan räknas dock individuellt och kräver att man jämför flera lånegivare.
– De flesta bilhandlare tillhandahåller i dag egna finansieringsalternativ, men Fredrik uppmanar bilköpare att noggrant undersöka och jämföra kreditalternativen.
– Jämfört, jämför, jämför, säger Fredrik Nordquist.
Långa lån blir ofta dyra
Ett dedikerat billån kräver att bilen köps från en bilhandlare och att den används som säkerhet. Det kräver också en kontantinsats på 20 procent av bilens inköpspris. Ett blancolån, så kallat privatlån, kräver däremot ingen kontantinsats och inte heller någon säkerhet, men även där gäller det att jämföra olika kreditgivare.
Att utöka ett eventuellt bostadslån kan visserligen ge låg ränta, men ger enligt Fredrik också väldigt lång amorteringstid.
– Månadsavgiften blir lägre, men totalkostnaden högre. Även låg ränta blir under lång tid väldigt mycket pengar. Ett bostadslån ger väldigt lång avbetalningstid vilket gör att om man byter bil med några års mellanrum kan man till slut betala av två-tre bilar samtidigt.
– Det viktiga är att förstår hur mycket lånet kostar, under vilka omständigheter räntan kan ändras och därmed till sist hur mycket man betalar för sin bil.
– Lång avbetalningstid ger ofta dyr kredit, men till sist är det upp till var och en att ta beslutet. Det är mycket att sätta sig in i, både vad gäller bil och lån, avslutar Fredrik.
LÄS VIDARE
ÄMNEN I ARTIKELN
MER OM MIN BIL
Experten: Kom ihåg att jämföra lånen
Leasa eller köpa – det blir billigast
Billeasing – en fråga om pengar på fickan
Privatleasa nya bilen – bättre än att äga..?
Privatleasing - det här måste du tänka på
Största fällorna när du privatleasar
Nu är det fyndläge på begagnade bilar
Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp
8 sätt att ha bil – det är billigast och bäst för dig
Så får du bilen såld
Nya biltrenden – kan kosta dig tusenlappar
Dålig räckvidd – det har du rätt att kräva
Jättelista: Bilarna som är dyrast att försäkra
Guide: Så köper du din första bil
3 svenskar: Så tycker vi om privatleasing
Prisrekord – så mycket är din bil värd i dag
Sparar 11 000 kr/år på bilförsäkringen
Bästa och sämsta privatleasingvalen
Gör superklipp på helt nya bilar
Nu är bästa tiden att sälja bilen
Sajterna som köper din bil – här får du mest pengar
Privatleasa? Här är guldkornen just nu
Största fällorna med billeasing – och hur du undviker dem
Kommersiell text, innehåller annonslänkar