Snålast under älgjakten

Uppdaterad 2011-11-10 | Publicerad 2011-11-01

Suzuki Swift pigg liten diesel

Suzuki Swift är inte skogens konung men gör jobbet bra - och snålt. Foto: Johannes Collin

Liten, komfortabel och körglad.

Det är lätt att tycka om Suzuki Swift.

Och med den miljöklassade dieselmotorn blir bilen både pigg och snål.

Din bil visar vem du är och om du vill hävda dig i jaktlaget är det här kanske inte rätt bil. Bland älgstudsare, slaktknivar och fyrhjulsdrivna pickuper ser en vit liten Suzuki Swift ganska felplacerad ut. Men vem bryr sig? Älgjakt är nog dyr som den är och med Swift diesel åker du i alla fall billigast i jaktskogen.

Den låga markfrigången stör lite på skogsbilvägarna och motorns klena bottenvrid gör att du lätt får tjuvstopp innan du vant dig. I övrigt finns det inte mycket negativt med bilen.

Så fort du fått lite rull på bilen känns motorn stark, faktiskt starkare än bensinversionen men den kräver fortfarande en hel del växling för att ge sitt bästa.

Även om dagens småbilar är betydligt bättre än gårdagens är det inte alla som är självklara att ta med sig på en långtur. Med Suzuki Swift behöver du inte dra dig för en längre resa. Visst, varken ljud- eller fjädringskomfort är lika bra som i många större bilar men bilen är förvånansvärt bekväm, tystare än många stora bilar och fint fjädrad. Kort axelavstånd betyder ofta struttig gång, i Swift har det korta axelavståndet maskerats väl.

Kör du lugnt på landsvägen kommer du runt hundra mil innan det är dags att tanka men redan innan det är du faktiskt i behov av en bensträckare. Stolarna är bekväma men efter fem sex timmar kommer träsmaken. Det kan låta lite fjantigt att gnälla på att stolarna inte håller mer än 50-60 mil men det är det inte. Swift kostar 25 000 kronor mer med dieselmotor än med bensinmotor så det vill till att du kör en hel del för att tjäna in prisskillnaden. En hel del betyder drygt 2 500 mil per år för att gå jämnt upp. Det finns alltså risk att du kommer få ont i rumpan några gånger...

Men, du får inte mer ont i rumpan i dieselversionen än i Swift med bensinmotor så om du kör uppåt 3 000 mil per år och är sugen på en Suzuki Swift är det helt klart dieseln du ska välja.

Gillar du det du har läst? Gå med i Plus och läs mer!

Som medlem i Plus får du tillgång till alla våra biltester. Du kan också läsa våra konsumentartiklar med tips och råd som vänder sig till dig som bilist.

Dessutom får du Sveriges största däcktest två gånger om året.

Köp Plus – första månaden för bara 1 krona

Följ ämnen i artikeln