Då lanserar de bilen utan ratt

Uppdaterad 2016-08-18 | Publicerad 2016-08-17

Inom fem år kommer Ford sälja helt förarlösa fordon i stor skala – till överkomliga priser.
Men 2021 måste tekniken fungera felfritt, för bilarna kommer varken ha ratt eller pedaler.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Alla bilföretag har insett att framtidens förare inte nödvändigtvis kommer äga sina fordon – och nu försöker tillverkarna bredda sig till att bli ”mobilitetsföretag”. Exempelvis har många bilmärken gått in i olika typer av bilpooler eller hyrlösningar, som Daimler med car2go eller Volvo med satsningen på Sunfleet.

Första helautonoma bilen om fem år

Förarlösa bilar är ett viktigt led i Fords plan för att bli ett mobilitetsföretag. Tillverkarens utveckling av autonoma fordon har pågått i mer än ett årtionde, men nu gör Ford en storsatsning på teknikområdet.
Målsättningen att erbjuda helt förarlösa bilar kommersiellt och i stor skala, framför allt till bildelningstjänster och samåkningstjänster senast 2021.

Men då kommer alla bilister vara passagerare, för Ford avslöjar att deras autonoma bilar varken kommer ha ratt eller pedaler. Genom en storskalig produktion ska dock fordonen få ett överkomligt pris.
– Det kommande decenniet kommer att utmärkas av automatisering av bilen, och vi ser att självkörande fordon har lika stor inverkan på samhället som Fords löpande band-teknik hade för 100 år sedan. Vi är hängivna att sätta ett självkörande fordon på vägen, som kan förbättra trafiksäkerheten och lösa sociala och miljömässiga utmaningar för miljontals människor – inte bara de som har råd med lyxiga bilar, säger Fords vd, Mark Fields.

Investerar stort

I företagets satsning på självkörande bilar ingår dels en stor expansion av utvecklingscentret i Palo Alto i Silicon Valley. Innan 2017 är slut ska centret ha gått från dagens 130 anställda till 300. Ford investerar också i Velodyne – den ledande utvecklaren av LiDAR-sensorer, samt maskininlärningsföretaget SAIPS och 3D-avläsningsföretaget Civil Maps. Biltillverkaren har dessutom ett exklusivt licensavtal med neuroforskaren Sheila Nirenberg och hennes företag Nirenberg Neuroscience LLC. Hon knäckte den neurologiska kod som ögat använder för att överföra visuell information till hjärnan. Från detta har man skapat en maskinsynsplattform som klarar av navigering, objektigenkänning, ansiktsigenkänning

Ligger i frontlinjen

Ford anser sig gå i bräschen för teknikutvecklingen – företaget säger sig vara först med att visa upp förarlösa bilar i snö, först med att testa dem i totalt mörker och först att börja testa fordon i University of Michigans simulerade stadsmiljö ”Mcity”. I år kommer Ford tredubbla sin förarlösa testflotta till ett 30-tal självkörande Mondeo Hybrid – det är fler självkörande bilar än någon annan biltillverkare.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

Följ ämnen i artikeln