Bilägare avråds från åretrunt-däck

Uppdaterad 2017-10-04 | Publicerad 2017-08-16

Inga däck har egenskaper för svenska temperaturskillnader.

Åretrunt-däck är trafikfarliga.
Inget däck klarar våra svenska temperaturskillnader.
Så riskera inte trafiksäkerheten, uppmanar SFVF.

Med hösten följer intensiv marknadsföring av olika bildäck och bilägare uppmanas att använda så kallade helårs- eller åretrunt-däck.

Direkt vilseledande och trafikfarliga budskap anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Omöjlig kombination

– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av temperaturskillnader mellan minus 35 och plus 35 grader, säger Bo Ericsson, vd i Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och tillägger:

– Det finns naturliga skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. Säsongsdäck med egenskaper att klara av antingen låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp,

Rent skitsnack

Det som fått SFVF att reagera är det tyska företaget Delticom AG som i sin marknadsföring hävdar att ”bra helårsdäck kan vara ett riktigt alternativ till säsongsdäck” och det är ”ett framsteg för kunden att inte behöva införskaffa en andra uppsättning däck”.

– Vi ger inte mycket för företagets rekommendationer utan avråder från köp av de här däcken eftersom de riskerar säkerheten på våra vägar, säger Bo Ericsson.

Känt är sedan tidigare att slitaget av däck med vinteregenskaper ökar kraftigt och däcken tar fortare slut om man kör med dem på sommarväglag.

Gummiblandningen avgör

Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader men sedan försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.

Avgörande egenskap är gummiblandningen. Ju kallare det är desto härdigare mot kyla ska gummiblandningen vara för bra grepp. För bra livslängd och grepp vid varmare temperatur krävs gummiblandning som är härdigare mot värme.

Följ ämnen i artikeln