Påminner om en väluppfostrad gokart

Först blir jag lite förvånad. Är det här verkligen en ny bil? Är den inte extremt lik den jag körde för två år sedan? De båda Swift är lika som bär både utanpå och inuti.

Men, jo. Den är ny. Alldeles helt ny. Varenda skruv och mutter. Inklusive motorn. Suzuki har valt att förnya det som behövde förnyas, och behålla det som var bra.

Och redan förra generationen Suzuki Swift var en ovanligt bra bil men som såldes ovanlig dåligt här i Sverige. Den nya är ännu bättre. Vi får se om den nye importören förmår att öka försäljningen. Priset är rätt och marknadsförningen intensiv. Det borde gå.

Snygg att titta på

Låt mig därför börja med en liten anekdot. Jag hade just hämtat bilen hos nya Suzuki-handlaren i Kista och vi skulle till Södertälje för att hämta en Audi A1. Jag körde Swiften dit och A1 tillbaka.

Hmm, är den lilla lyxbilen Audi A1 verkligen värd drygt 30 000 mer? Audin har två opraktiska dörrar, Swift fyra perfekta (men går även att köpa med tre dörrar för under 120 000 kr). Köregenskaperna är goda hos båda två. Audi vinner egentligen bara den inofficiella ronden för upplevd kvalitet. Swift vinner resten.

Följ ämnen i artikeln