Volvo petad från tronen

Publicerad 2015-09-01

Bästa augustimånaden någonsin – och en ny herre på täppan.

Bilförsäljningen i Sverige går på högtryck och en stor vinnare är Volkswagen.

Detta då Golf gick om V70 som svenskarnas favoritmodell.

– En förklaring är bland annat att Golf i dag är så oerhört komplett, säger Sten Forsberg, vd för Volkswagen Sverige.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Sten Forsberg, vd för Volkswagen Sverige

Under augusti registrerades det 26 877 nya personbilar i Sverige, Det är en ökning med 10,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Den starka försäljningen innebär även att ökningen snart pågått obrutet i två år.

– Årets augustimånad är den bästa någonsin. De viktigaste förklaringarna till det stora nybilsintresset är den starka ökningen av hushållens realt disponibla inkomster, rekordlåga räntor och hushållens positiva syn på sin egen ekonomi. Låga lager av begagnade bilar, som gör att nybilsköparen får bra betalt för sin inbytesbil är en annan faktor som bidrar till uppgången, säger Bertil Moldén vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Villa, vovve, VW

Men förutom en fortsatt positiv utveckling, visar Bil Swedens statistik ett trendbrott. Volvos trotjänare, som nästintill alltid har bebott förstaplatsen – har fått ge vika.

I stället är det Volkswagens Golf som, med en otroligt stark uppgång, tar plats på tronen.

– En förklaring är bland annat att Golf i dag är så oerhört komplett. Man kan få den i sex olika drivlinor och tre karossutföranden och vi märker hur den blir intressant för allt fler kunder, både privatägd och som tjänstebil, säger Sten Forsberg, vd på Volkswagen Sverige.

Och framtiden ser ljus ut för den tyska jätten. Samtliga av volymmodellerna, Passat, Golf och Polo är utsedda till årets bil i nuvarande generation och utbudet breddas hela tiden. VW är enligt statistiken även det märke som svenska privatpersoner föredrar.

– En fortsatt stark orderingång ger förutsättningar för att vi ska klättra ytterligare i statistiken. Förutsättningarna finns att vi kan nå ett all-time-high under 2015. Nu lanserar vi dessutom laddhybriden Passat GTE och sverigefavoriten Passat Alltrack. Båda tror vi kommer att bli hyperintressanta alternativ för de svenska kunderna, säger Sten Forsberg.

”Beror på stängda fabriker”

På Volvo är förklaringen en annan och trots en, enligt dem tillfälligt, förlorad förstaplats – är Volvo svenskarnas märke.

– För augusti kliver vi tillfälligt tillbaka. Det har sina högst naturliga förklaringar och inträffar som brukligt nästan alltid den här tiden på året. Våra fabriker har varit sommarstängda och logiskt inte heller kunnat leverera några bilar, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln