Kritiken: Sverige har stannat i utvecklingen

Publicerad 2015-05-19

Otydlig politik och för svaga stimulanser.

I en ny rapport framgår det att Sverige har halkat efter i klimatfrågan.

– Sverige måste sluta tro att vi är bäst och börja lära av de som faktiskt är det, säger Jakob Lagercrantz, projektledare för 2030-sekreteriatet.

Det blir inte bättre om man inte tar i med hårdhandskarna. Det framgår av en ny studie som tagits fram av 2030-sekreteriatet, en organisation som driver på för att få en fossilbränsleoberoende fordonsflotta till år 2030.

Rapporten, ”Vad Avgör?”, har granskat utsläppen från nya bilar mellan 2001 och 2014 i Sverige och sex jämförbara länder.

Och med svenska ögon är läsningen inte så positiv. Av alla granskade länder är Sverige det enda där utsläppsminskningarna nu avstannar.

– En supermiljöbilspremie räcker inte långt när hela fordonsparken ska ställas om, och här är bristen på besked om förmånsbeskattningen, fordonsskatten och drivmedelspolitiken förödande. Dessutom har inte svenska kommuner rätt att gynna grön bilism såsom man kan i många andra länder. Sammantaget blir signalen tydlig: För att minska utsläppen från nya bilar måste Sverige sluta tro att vi är bäst och börja lära av de som faktiskt är det, säger Jakob Lagercrantz i ett pressmeddelande.

Tydliga långsiktiga mål är lösningen

I studien pekas Nederländerna och Norge ut som föredömen. Utsläppen från nya bilar är lägst och de fortsätter nedåt i rask takt. Skälet är att det finns tydliga, långsiktiga mål med återkommande skärpningar. Utöver de finns det även stimulans såsom att miljöbilarna får gratis p-platser eller tillgång till bussfilen.

Det ska vara lönsamt att välja ”rätt”

I Frankrike finns det ett stimulanssystem kallat Bonus-malus där bilar med låga utsläpp subventioneras av en ”straffskatt” som läggs på de bilar som har högst utsläpp. Detta är något som regeringen vill införa i Sverige 2017.

– Bonus-malus är inte en mirakelkur som ensamt får ner nya bilars utsläpp till en hållbar nivå, vilket det ibland kan verka som i den svenska debatten. Det behövs en arsenal av styrmedel, och dessutom måste man våga ta i rejält i båda ändarna av bonus-malus-systemet så att det blir tydligt lönsamt att göra rätt och dyrt att välja en utsläppsvärsting, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores och initiativtagare till 2030-sekretariatet, i pressuttalandet.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln