BMW 130i.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-29

Blixtsnabb missil

Den har 63 hästar fler än första generationen BMW M3.

Nya BMW 130i är en missil.

Ta den minsta BMW:n, bakhjulsdriven förstås, och kläm in en motor på 258 hästar. Kombinationen borde vara en knockout. Det är den också - i alla fall om vi talar fart.

Motorn är en sällsynt pärla. Mer varvvillig motor får man leta efter.

Och BMW 130i är riktigt snabb. 200 km/tim passeras blixtsnabbt och någon mattning märks inte förrän nålen löpt mätarn ut.

Växellådan är snabb och välstegad, men det krävs precision för att köra ryckfritt. Och när vi lämnar Autobahn och tar lite kurvigare vägar är den aktiva styrningen en besvikelse.Lite luddig känsla emellanåt.

Utan aktiv styrning känns det bättre. När man kör över 50 km/tim så försvinner trögheten och istället framträder känslan av att man är ett med bilen.

Sportfjädringen är dock i hårdaste laget, till och med på de biljardbordssläta vägarna kring München.

Men det som verkligen stör är att sportchassit upplevs om möjligt ännu stötigare med 18-tumshjul.

130i är en kompetent superbil bland Golfklassare. Börjar säljas nu i september för grundpriset 308 000 kronor.

En missil som sagt. Men inte klockren som underhållare. Märkligt.

BMW 130i

Adam Towler (bil@aftonbladet.se),Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln