Ett, tu, tre typer av eldrift i superbilen

Av: 

Kristofer Gustafsson

Elbilar

Elmotorn blir allt viktigare också i prestandabilar.
Oavsett om man laddar med ren el eller blandar el och fossilt.
eCarExpo visas tre spännande superbilar – med tre olika hybridlösningar.

BMW, Lexus och Porsche. Tre prestandabilar som använder elektriciteten på lite olika sätt och vis. Det blir vanligare att bilfabrikanter kombinerar el med fossila bränslen. Precis som i dagens formel 1-motorer där verkningsgraden ökat från 30 till 50 procent.

Tre olika idéer

eCarExpo, elbilsmässan i Göteborg, visas tre bilar med absolut senaste teknik för hybridbilar. Tre helt olika idéer om hur traditionell teknik kan kombineras med eldrift. Alla med det uttalade målet att sänka förbrukning, förbättra körbarhet och samtidigt öka prestanda.

Kommande helg, 18–19 november, flyttar elbilsmässan till Nacka och Stockholm.

BMW i8 – två separata drivlinor

BMW har gått sin egen väg med eldrift på framhjul och trecylindrig 1,5-liters bensinmotor som driver bakhjulen. Det genererar 131 hästkrafter via el och 231 med bensin, totalt 362 De separata systemen samspelar.

Prestanda: 0–100 km/tim på 4,4 sekunder. Toppfart: 250 km/tim. Toppfart el: 120 km/tim. Räckvidd el: Knappt 40 km.

Lexus LC500h – innovativ transmission

Bensinmotorn är en V6:a på 295 hästkrafter. Den kombineras med två elmotorer integrerade i drivlinan. En av motorerna fungerar som kombinerad startmotor och generator. Elmotorerna levererar 59 hästkrafter och totalt blir det 354 hästkrafter. Avancerad transmission med fyrstegad automat och en planetväxel.

Prestanda: 0–100 km/tim på 4,7 sekunder. Toppfart: 250 km/tim. Toppfart el: 140 km/tim.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – klassisk hybrid

Klassisk hybridlösning – med elmotor mellan bensinmotor och transmission. En V8 på 550 hästkrafter och en elmotor på 136 hästkrafter, kombineras med 8-växlad PDK-låda. Drivning på alla fyra hjul. Finns även en klenare version med V6-motor på 330 hästkrafter och samma elmotor. Prestanda: 0–100 km/tim på 3,4 sekunder. Toppfart: 310 km/h. Toppfart el: 140 km/tim. Räckvidd el: Omkring 50 km.

Källa: eCarExpo

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

LÄS VIDARE

TEST: Så bra är Renault Mégane laddhybrid

ÄMNEN I ARTIKELN

Elbilar

Hybridbilar

Lexus

BMW

Porsche

MER OM MIN BIL

TEST: Så bra är Renault Mégane laddhybrid

Collin om Volvos nya super-elbil – så står den sig mot Tesla

Superkombin som gör 0 – 200 km/tim – på under 12 sekunder

TEST: Så bra är nya Volvo V60 T8

Laddhybrid-suvarna som du ska undvika

Välj rätt laddhybrid

TEST: Renaults nya laddhybrider

Test: Nya Audi A6 Avant quattro laddhybrid

Billigaste laddhybriden för familjen – den ska du välja

NYTT TEST: Vilken lyxsuv är vassast?

Bästa och sämsta laddhybrid-valen

Exklusiv förhandstitt på BMW:s nya laddhybrider

TEST: Så bra är nya VW Touareg

10 laddhybrider i stort test – billigast blir bäst

TEST: V90 laddhybrid – hur tänkte Volvo här?

2018 – ett år fyllt av nya spännande bilmodeller

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Nya bilmodeller som slår världen med häpnad

Mercedes visar upp sin värsting i Frankfurt

Duell: Honda CR-V mot Toyota RAV4 – den bör du välja

Begagnad Toyota – den är bästa köpet

Första testet: Så bra är DS7 Crossback E-tense 4x4

TEST: Så bra är nya Toyota Yaris Cross

Guide: Här är den bästa begagnade laddhybriden