Provkörd: Jänkaren BMW X6

Uppdaterad 2015-03-06 | Publicerad 2014-10-21

SPARTANBURG. Utskälld, hånad och borträknad – men likväl en succé.

Generation två av coupésuven BMW X6 är här. Motorista provkör i USA!

– Välkommen till vårt andra hem, säger BMW och visar runt i fabriken i sömniga Spartanburg i South Carolina, USA.

Här, mitt emellan New York och Miami, tillverkas nästan var femte BMW som säljs runt om i världen.  För närvarande byggs 300 000 exemplar av X3, X4, X5 och X6 årligen, men en investering på en miljard kronor ökar om några år kapaciteten med 50 procent till 450 000 bilar. Något som inte bara gör stället till BMW:s enskilt största bilfabrik – utan också BMW till USA:s största bilexportör.

Hånad då, en succé i dag

När BMW X6 lanserades första gången 2008 var det många som höjde på ögonbrynen. Baserad på den stora suven X5, men med en betydligt trängre kupé, högre prislapp och sportigare framtoning.

– En sak åt gången, tyckte kritikerna och dömde ut produkten. I dag har fler än 255 000 bilar sålts och BMW räknar själva vagnen som en succé. Hur kommer det sig, kan man fråga sig när X5 både är bättre och rymligare.

– Det handlar om image, säger BMW:s representanter och säger mellan raderna att den typiske X6-kunden inte är som alla andra.

M50d med trippelturbo

Samma sekund som vi lämnar det sterila fabriksområdet förändras utsikten. Borta är de tyskt välkrattade gångarna och det noggrant ansade gräset. South Carolina i USA är en märklig plats där X6 på många sätt upplevs som en nätt mellanklassbil, i jämförelse med de många gigantiska pickuperna som lunkar fram. Om X6 i Sverige är en bil som står för lite ”jag bryr mig inte”-mentalitet är det här snarare en vagn för de rika och alternativa. För kostar, det gör det.

Till vårt förfogande under provkörningen finns dieselmotorn M50d, en sexcylindrig trelitersmotor med trippelturbo, 381 hästkrafter och 740 newtonmeter. Samt bensindrivna 50i som med traditionella åtta cylindrar och en turbo levererar 450 hästar. Prislapp på 874 000 respektive 829 000 kronor.

Jämfört med föregående generation är tvåan några centimeter större men samtidigt ett par kilon lättare. Samtliga motorer har utvecklats och fått lägre förbrukning. Och även om profilen är densamma är utseendet något förändrat med nya sidolinjer, större strålkastare och rundare bak. Vilket också ger ett lägre luftmotstånd – och därmed lägre förbrukning. BMW uppger den blandade förbrukningen för 381 hästkrafter starka M50d till 0,66 liter per mil och 174 gram koldioxid per kilometer. En absolut acceptabel siffra sett till kraft och storlek, åtminstone med tanke på att nya Volkswagen Toureg med betydligt svagare motor drar lika mycket.

För breda däck

I sitt M-lightutförande vill X6 M50d vara ett sportigt alternativ mellan vanliga X6 och vad som senare ska komma skall i råbarkad M-version likt dagens utgående modeller. Här har chassit styvats upp med aktiva krängningshämmare och hårdare luftfjädring för att matcha den utseendemässigt tuffare approachen. Men med närmast löjligt låga hastighetsgränser och sheriffen flåsande i nacken märker vi inte av mycket av den sportiga sättningen. Inte mer än att de 315/35 breda bakdäcken och de 275/40-framdäcken letar upp varenda glipa i de amerikanska vägarna, något som inte gör framfärden helt bekväm. Styrningen sätter sig lite och däcken känns helt enkelt för breda för de dåliga vägarna. Luftfjädringen kan däremot justeras i olika lägen med varierande hårdhet som sträcker sig från stenhårt till riktigt gungande mjukt.

Den maffiga dieselmotorn gör jobbet med bravur, men någon riktig M-känsla levereras inte så länge vi passerar de alla husvagnsparkeringarna, ödehusen och sydstatsflaggorna. Härifrån känns det bara långt till New Yorks hetsiga gator.

Imponerande för 2,2 ton

När vi senare återvänder till ”lilla-Tyskland” innanför fabriksgrindarna fattar BMW vinkeln och släpper ut oss på testanläggningens banor. Ett bilbyte till skönt mullrande 50i senare rullar vi ut på offroadbanan. Trots sina 20-tumsfälgar klättrar X6 någorlunda över såväl stock som sten och vadar i 40 centimeter djupt vatten. Kameror runt karossen hjälper föraren att hålla koll, speciellt backkameran är behövd. X6 har nämligen något av bilvärldens sämsta bakåtsikt.

Strax därefter väntar racingbana, konbana och bromsprov där vi imponerande konstaterar att även en 2,2-tonsklump kan svänga. Visst understyr den bitvis grovt och bromspedalen sjunker allt längre ner med tiden, men sett till vad det är för bil och storleken är det imponerande köregenskaper, grepp och uthållighet. Lika imponerande kanske det inte är när vi strax därpå euforiskt sladdar varv efter varv runt i en blötlagd cirkel ­ ­– men det är barnsligt roligt att styra 2,2 ton mer eller mindre med gaspedalen. Ända fram till att bilen varnar för överhettning strax därpå.

Ganska mysigt, trots allt

X6 får global lansering den 6 december och då blir de svagare motorerna som dieseldrivna 30d och 40d samt bensindrivna 35i. Instegspriset blir för den svagaste dieselmotorn 643 000 kronor.

Bagageutrymmet är troligtvis inget som får X6-kunden att välja något annat, men för informations skull rymmer bagageutrymmet 580 liter och baksätet är delbart i 40/20/40-konfiguration. Men varför bry sig? X6 är ingen bil för folk som behöver lasta, då är det betydligt bättre att välja syskonbilen X5. Men kan man bara leva med att folk föraktar bilvalet är X6 en rätt trevlig vagn. Låg ljudnivå, hög komfort med bekväma stolar och en rejält överdimensionerad spis. Det måste till och med jag erkänna är ganska mysigt.

Följ ämnen i artikeln