Nya biltrenden – kan kosta dig tusenlappar

Uppdaterad 2018-07-11 | Publicerad 2015-10-02

Experten: ”Tänk dig att behöva betala 85 000 kr för att bli av med bilen”

Privatleasing är på uppgång.

Men trots marknadsföringen om att det ska vara ”krångelfritt” för konsumenterna finns det en mörk baksida.

– Tänk att behöva betala 85 000 kronor för att bli av med bilen, säger Ronny Svensson på tjänstebilsfakta.se.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det låter lockande: Ett problemfritt ägande av en ny bil för bara några tusenlappar i månaden. Till en kostnad som knappt ligger över månadsavgiften på mobilen och bredbandet, kan man få en hel bil. Snacka om bra deal – eller?

Enligt vissa experter är privatleasing inte så mycket ”guld och gröna skogar” som reklamen vill göra gällande – snarare tvärtom. Ronny Svensson, utgivare på tjänstebilsfakta.se varnar för den nya trenden.

”Sätts på sin spets”

Ronny säger att det som i grunden är problemet är att det inte finns någon gemensam definition av vad en privatleasing innebär eller innehåller. Och att detta öppnar upp för flera fula fiskar.

– Det är vad som står på avtalet som gäller. Och det är när man ska lämna tillbaka bilen som allt sätts på sin spets. Fram till dess brukar det fungera utmärkt. Ofta står det att åtagandet är att lämna tillbaka bilen i skick med ”normalt slitage” – men vad är det? Det måste man ha väl definierat. Leasegivare brukar ofta friskriva sig från det mesta, säger han.

Just det finstilta med ”normalt slitage” kan bli en riktig näsbränna för den som inte är på sin vakt. Ronny berättar att han haft kontakt med en person som fått betala 85 000 kronor extra i återlämningskostnader, bland annat på grund av att hen kört för långt.

– Det är en lång rad av småfällor som kan bli väldigt besvärliga i slutändan. Tänk att behöva gå hem till sin partner och berätta att man behöver ställa in Thailandsresan för att man måste betala 85 000 kronor för att bli av med bilen, säger Ronny Svensson.

Fördubblats på två år

I USA är privatleasing väldigt vanligt förekommande och runt var tredje ny bil registreras som detta. I Sverige har den här typen av finansiering börjat få fotfäste och tittar man på siffrorna så har antalet privatleasade bilar fördubblats mellan åren 2012 och 2014. Och ”trenden” verkar hålla i sig.

– Vi har sett att åldersgruppen runt 30 inte har kapital till att köpa sin bil privat. Och då är privatleasing ett alternativ för dem. Det säljs in som att det bara är att lämna tillbaka bilen utan att det tillkommer några kostnader, vilket gör det lockande. Det är extremt förföriskt insålt. Att få ”köpa” en bil för 2 000 kronor i månaden låter bra. Det låter som ett billigt alternativ och många tänker inte så mycket mer på det. Men om ett par år kommer det nog slå till – och vi kommer att få läsa i tidningar om privatpersoner som snyftar om att de har blivit illa behandlade, att de inte visste. Det värsta är att folk redan sitter i saxen, säger Ronny Svensson.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Följ ämnen i artikeln