Volvos knep: Så ska de behålla ”tronen”

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2016-05-16

Svenska märkets trick för att inte bli omkörda av VW

Det såg ut som tronskifte 2016 och att det för första gången någonsin skulle bli tyskt i försäljningstoppen.

Men icke, det ser Volvo till att stoppa genom att ”samregistrera” V70 med nya S/V90.

– Det är en efterföljare i samma storleksklass, därför samregeistreras dem, säger Annika Bjärstaf, presschef på Volvo Cars.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

En helt ny modell, med ny teknik, ny design och nytt namn. Volvos S/V90 är jämfört med gamla Svenssonfavoriten V70 ny i alla avseenden, förutom ett – de kommer att redovisas på samma plats i nybilsregistreringen.

Det innebär att Volkswagen Golf, som i skiftet mellan modellerna 70 och 90, ett tag såg ut att bli ny herre på teppan snuvas på tronen.

– Det är varje fabrik eller importör som bestämmer hur deras bilar ska klassas. Vi ställer frågan och det är de som har tolkningsföreträdet. S/V90 ses som en ersättare till V70 och ska registreras på samma, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Bara branschpraxis

För de konspiratoriskt lagda går det ganska enkelt att se det som ett sätt för Volvo att fortsätta sin dominans i försäljningsstatistiken och att inta tillåta några tyska inslag i toppen. Men enligt Volvo så handlar det inte om något medvetet val för ”registreringsplacering”, utan enbart att man följer gällande praxis.

– Det är endast i år de överlappar. S/V90 är efterföljare till V70 och de är i samma storleksklass, därför samregistreras de. Vi följer branschpraxis. säger Annika Bjärstaf, presschef på Volvo Cars.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln