Collin: Hoppas Löfven kör över Säpo – och får sin Volvo

Uppdaterad 2015-08-29 | Publicerad 2015-08-28

Göran Persson hade en Volvo S80.

Statsminister Stefan Löfven vill åka Volvo. Men Säpo säger nej.

För Säpo vill köra BMW och Audi.

Franska säkerhetspolisen vill säkert också köra BMW och Audi. Men den franske presidenten säger nej! Det ska vara Renault, Peugeot och Citroën.

Samma sak i Italien, regeringen åker italienskt. Drottning Elisabeth åker Bentley, President Obama amerikanskt (och han skulle inte ens komma på tanken att nästa Air Force One skulle vara en Airbus!).

I alla länder med egen biltillverkning åker statsöverhuvudet och regeringen bilar tillverkade i det egna landet. För att symbolvärdet är så stort.

Men inte i Sverige.

Jo, förut. Göran Persson åkte gärna Volvo, en skalskyddad S80. Även om Säpo redan på den tiden helst körde honom i en BMW. Så det blev lite blandat. Ibland Volvo, ibland tyskt.

Men sen kom regeringen Reinfeldt, som var uttalat negativ till svensk industri i allmänhet och Volvo och Saab i synnerhet. Då blev det BMW och Audi för hela slanten.

– Volvo och Saab bygger fel bilar, sa näringsministern Maud Olofsson (c) som körde Ford Focus privat. ”För att den hade en etanolmotor”. Etanol var ett bränsle som Maud Olofsson tyckte om.

Ja visst. Men vilken biltillverkare var ledande på etanolmotorer? Jo, Saab i Trollhättan.

Med regeringens uttalade ovilja mot svensk bilindustri minskade Volvo ner på produktionen av skalskyddade bilar. Varför bygga bepansrade bilar om inte ens den svenska regeringen ville köra dem?

När kronprinsessan Victoria gifte sig med Daniel tittade hela världen på brölloppet på tv. Prinsessparet i häst och vagn, och några meter bakom Säpo med en BMW att rädda in prins och prinsessa i om det skulle bli något attentat.

Tack för hjälpen med marknadsföringen, sa BMW och gnuggade händerna.

När vi hade 45-årsträff efter studenten för ett par år sedan kom Carl Bildt (jo, vi var klasskamrater) i en skalskyddad Volvo XC90 körd av två livvakter från Säpo.

– Jaha, sa jag till Säpo-männen. Volvo?

– Jo, sa dom, det blev så i dag. Men helst kör vi ju BMW.

– Jaha, sa jag. Och varför det?

– För att BMW har bättre köregenskaper. Volvon blir lite seg med all pansarplåten.

Då måste man fråga sig: Hur stor är risken för ett attentat? Räcker det med pansarplåt och tjocka rutor eller behövs det pansar i golvet för att skydda mot landminor? Räknar Säpo med en galning med gevär eller med en terrorist med pansarvapen? Och hur viktigt är det med ”bättre köregenskaper”?

Jag menar, den hypotetiska hotbilden, ställd mot det enorma värdet för Sverige och svensk industri att kungahuset och regeringen åker svenskt.

Presidenterna i de flesta andra länder är mer hotade än den svenske statsministern. Ändå väljer de bilar från det egna landet. Symbolhandlingen är viktigast.

Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson trivdes i sina tyska bilar. Jag hoppas att Stefan Löfven kör över Säpo och får sin Volvo XC90 så fort som möjligt.