Halvvägs – till himlen

Vi svenskar har onekligen en unik förmåga att förtränga det dåliga och förstärka det fina. Citroën har fattat vinken och kapat taket på DS3, men bara halvt. En succé – eller en halvmesyr till cabriolet?

Trevligt och följsamt

Med DS-linjen vill Citroën ­skapa en mer exklusiv uppsättning modeller jämfört med den vanliga C-flottan, och det genom detaljer och personifiering. I den ny nya världen, Kina alltså, är DS till och med ett fristående varumärke bredvid konventionella ­Citroën. DS3 sticker på många sätt ut i den konservativa golfklassen. Rent körmässigt går det inte att skönja någon skillnad mellan den vanliga takförsedda versionen och taklösa Cabrio. ­Viktskillnaden är bara 25 kilo och en försämrad vridstyvhet går inte att känna ens på de krokiga spanska bergsvägarna. Chassit är trevligt och följsamt utan att vare sig tappa greppet eller vara obekvämt hårt.

Längtar du också efter att möta våren i en cabriolet?

Logga in med Plus för att läsa hela testet!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

Följ ämnen i artikeln