Här är Sveriges bensinparadis – kostar 12,38 kr

Av: Johan Edling, Jon Forsling

Publicerad:
Uppdaterad:
Priset på bensin är lägre än på flera år.
Foto: TT
Priset på bensin är lägre än på flera år.

Skräcken för coronaviruset gör det billigare att köra bil.

Särskilt om du bor i Falköping och Gävle.

Där kostade bensinen 12,38 kronor litern under fredagen, enligt sajten bensinpriser.nu.

Foto: SPBI
Johan Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

Coronaviruset sprider sina tentakler över hela världen – till och med till din närmaste bensinmack.

För lite mer än två månader sedan kostade en liter bensin i Sverige över 16 kronor, enligt officiella siffror från EU. I fredags var priserna nere på 13,38 respektive 14,38 kronor.

Och på torsdagen kröp priset på soppan ner ända till 12,38 kronor litern på några orter i Sverige.

Mycket tyder på att raset kommer att fortsätta under våren:

– Osäkerheten kring coronaviruset och den påverkan det har på världsekonomin är ju inget som kommer att försvinna i morgon. Det kommer att ligga som en våt filt på världsmarknaden och dämpa efterfrågan fram till åtminstone i sommar, säger Johan Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

”Tror de tolkar fel”

Förklaringen stavas till stor del coronaviruset, och den stora effekt virusutbrottet fortsätter ha på världens marknader. Inte minst när det gäller oljepriset. Oljepriset föll till under 30 dollar fatet under tisdagen, både på grund av coronaviruspandemin, men också för att Saudiarabien höjt sin produktion i striden om marknadsandelar som man för mot Ryssland, rapporterar Reuters.

LÄS VIDARE

– I takt med att oron har tilltagit kring virusutbrottet har oljepriset pressats på grund av en förväntan om en minskad global, ekonomisk aktivitet. Börsen har en tendens att se oljepriset som en konjunkturindikator, men jag tror att vissa felaktigt tolkar de fallande oljepriserna som att konjunkturen viker, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB.

Foto: Jessica Gow/T
Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB.

Istället, menar han, beror det fallande priset på bensin och olja just nu på en mängd faktorer – bland annat det bråk som har blossat upp mellan Saudiarabien och Ryssland. Bråket har sin bakgrund i att Ryssland inte vill förena sig med resten av de så kallade Opecländerna när det gäller att minska oljeproduktionen när efterfrågan faller på grund av coronaviruset.

– Det som har hänt nu är att saudierna har skapat ett priskrig genom att säga att man istället tänker öka produktionen av olja. Om både efterfrågan minskar samtidigt som att viruset sänker den globala aktiviteten får det så klart en effekt, säger han.

I skrivande stund ökar antalet fall av coronavirus dag för dag, och ingen vet hur stort utbrottet kommer att bli. Just denna osäkerhet är mer skadlig för världsekonomin än själva viruset, tror Robert Bergqvist på SEB:

– Vid virusutbrott av det här slaget visar historien att cirka en tredjedel av tillväxtbortfallet kan kopplas till själva sjukdomen, men att två tredjedelar beror på den allmänna osäkerheten folk känner. Så här är det viktigt att man inte ramlar in i en ond spiral och föreställer sig massa scenarier som inte alls behöver inträffa, säger han.

”Två tredjedelar går till skatt”

– Så länge vi inte kan se ett slut på det här är vi kvar i en osäkerhet, och det sätter en jättestor press på börserna. Men just nu jobbar världens regeringar och centralbanker dels för att ta kontroll över själva virusspridningen, men också för att försöka minska de ekonomiska effekterna det här har fått, fortsätter Robert Bergqvist.

Frågan många ställer sig nu är hur länge bensinpriset kommer att fortsätta falla – och hur billig kommer bensinen egentligen att kunna bli?

– Det är svårt att lägga prognoser. I maj i fjol låg vi på 18 kronor litern, då ringde dina kollegor och frågade om priset skulle kunna hamna på 20. Nu frågar alla om det kan hamna på 10, säger Johan Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

– Man ska komma ihåg att det finns ett golv på det svenska bensinpriset, som beror på att två tredjedelar går till skatt. Så hur lågt som helst kommer det inte att kunna bli, fortsätter han.

Robert Bergqvist på SEB är inne på samma linje:

– Några exakta siffror går det inte att spekulera om. Det kommer att vara riktigt stökigt ett tag till, men vi kommer att få se en återhämtning till slut. Det har historien lärt oss, säger han.

PODD Coronaviruset är en pandemi – vad händer nu?

I dagens avsnitt pratar vi om hur coronaviruset blivit en pandemi och hur länge det kan pågå. Gäst är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN