Så fungerar nya fordonsskatten

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2018-01-11

Det nya bonus-malussystemet - den nya fordonsskatten - börjar gälla 1 juli i år.

Uppdaterad 2018–06–21 kl 13:01.

1 juli trädde det nya bonus-malussystemet för nya bilar i kraft.
Köper du en bil med låga utsläpp kan du räkna in en saftig bonus.
Väljer du istället bensin eller diesel kan skatten höjas med flera tusenlappar om året.
Vi reder ut hur den nya fordonsskatten fungerar.

Poängen med det så kallade bonus-malussystemet är att premiera bilar med låga utsläpp med bonus, och höja skatten på bilar med högre utsläpp.

Här reder vi ut vad som gäller kring den nya skatten:

Vilka fordon omfattas?

  • Bonus-malussystemet omfattar nya lätta fordon av fordonsår 2018 eller senare, som registreras den 1 juli 2018 eller senare.
  • Personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med totalvikt på max 3,5 ton omfattas. Motorcyklar omfattas inte.

Hur fungerar bonusen?

  • Bilar med koldioxidutsläpp mellan 0 och 60 g/km får bonus. Bonusen blir 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp, och minskar därefter linjärt för varje gram koldioxid bilen släpper ut ner till 10 000 kronor. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor.
  • Bonusen får max utgöra 25 procent av bilens pris.
  • Fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas.
  • Bonusen betalas ut först efter sex månader.
  • Bonusen ersätter supermiljöbilspremien.

Hur fungerar malusen?

  • Den höjda fordonsskatten gäller i tre år och påverkar bilar som släpper ut 95 g koldioxid per kilometer eller mer.
  • För bilar med utsläpp i spannet 95–140 g/km är beloppet 82 kr/ över 95. För bilar med utsläpp över 140 g/km är beloppet 107 kr/g över 140.
  • Grundbeloppet för alla bilar är 360 kr.
  • Dieselbilar får ett miljötillägg på 250 kr.
  • Bränslefaktorn för dieselbilar ersätts med ett bränsletillägg på ca 13,52 multiplicerat med antalet gram koldioxidutsläpp per kilometer.
  • E85- och gasfordon får oförändrad skatt.
  • Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kr/g som fordonet släpper ut per kilometer utöver 111 g (samma regler som idag).

Hur mäts utsläppen?

  • EU:s nuvarande testkörcykel, NEDC, som ligger till grund för bilarnas utsläppsvärden, håller på att ersättas av en ny metod kallad WLTP. Den ska bättre återspegla bilarnas utsläpp vid verklig körning. Högst sannolikt kommer utsläppsvärdena att bli högre när WLTP-metoden används.
  • Om båda värdena förekommer ska det högre värdet ligga till grund för fordonsbeskattningen.
  • På grund av osäkerhet kring hur WLTP kommer att påverka bilarnas utsläppsvärden kommer NEDC att tillämpas under en övergångsperiod fram till den 1 januari 2020.

Exempel på bilar som får bonus:

Bilmodell – koldioxidutsläpp (enligt NECD) – bonus

  • Nissan Leaf – 0 g – 60 000 kr
  • BMW i3 REX – 12 g – 50 000 kr
  • Kia Optima SW PHEV – 33 g – 32 500 kr
  • VW Golf GTE – 38 g – 28 333 kr
  • Volvo XC90 – 49 g – 19 167 kr

Källa: Bil Sweden

Exempel på bilar som får malus:

Bilmodell – koldioxidutsläpp (enligt NECD) – skatt år 1–3 (höjning jämfört med idag)

  • Mercedes E 400 4-matic, bensin – 176 g – 7 902 kr (+6 112 kr)
  • Volvo XC60 T5 AWD, aut, bensin – 167 g – 6 939 kr (+5 347 kr)
  • BMW 520i Touring, aut, bensin – 152 g – 5 334 kr (+4 072 kr)
  • VW Passat SC TDI 190 4M, aut, diesel – 134 g – 5 620 kr (+3 318 kr)
  • Volvo V90 D4 AWD, aut, diesel – 128 g – 5 047 kr (+3 057 kr)
  • Skoda Fabia 1,2 TSI 90, bensin – 101 g – 852 kr (+492 kr)

Källa: Bil Sweden

Varför införs det nya bonus-malussystemet?

Sverige har som mål att senast 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Utsläppen från transportsektorn (exklusive inrikesflyget) ska minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.

Huvudmotivet för bonus– malussystemet är att få fler att köpa bilar med lägre koldioxidutsläpp.

Vilka blir konsekvenserna?

Regeringen bedömer att fler kommer att välja mer miljöanpassade lätta fordon från den 1 juli och framåt. Det bedöms i sin tur leda till lägre totala koldioxidutsläpp från transportsektorn, även om storleken är svår att bedöma.

Flera remissinstanser befarar att bonus-malussystemet istället kommer att bromsa förnyelsen av fordonsflottan, eftersom äldre bilar inte påvekas av den höjda skatten.