Saabs nya skogsmulle

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-11

Säljstart för 9-3X i sommar

Saab visade upp 9-3X på mässan i Detroit förra månaden.

I sommar kommer den att finnas hos handlaren.

Volvo har XC70 och Audi sin Allroad.

Med högre markfrigång (35 mm) och fyrhjulsdrift från Haldex utmanar nuSaab sina konkurrenter med 9-3X.

För de aktiva

Bilen vänder sig till en målgrupp med aktiv livsstil. Precis som sig bör finns det som kännetecknar en bil för lite tuffare tag i terrängen: hasplåtar och tröskellådor, skyddlister runt de stora hjulhusen, nya stötfångare fram och bak mm. Saab beskriver bilen som "en vandringssko som klarar jobbet bekvämare och snyggare än en tung klätterkänga".

9-3X kan fås med tre olika turbomotorer: 2.0T (bensin) på 210 h, 2.0T BioPower (E85) även den på 210 hk och 1.9 TTiD, en diesel på 180 hk.

Driver på alla fyra

I denna skogsmulle-variant är det driv på alla fyra hjulen från från svenska Haldex, förutom i dieselvarianten som har framhjulsdrift.

Systemet, som Saab kallar XWD, bygger på en elektroniskt styrd ”vridmomentfördelare”. Kraftfördelningen mellan axlarna varieras genom att en ventil ökar eller minskar hydraultrycket i en lamellkoppling som progressivt kopplar in eller ur drivningen till bakhjulen.

På insidan är bilen utrustad som en mer påkostad vanlig 9-3, fast med annan klädsel i skinn och textil och metallicdekor på utvalda ställen i kupén. 12-voltsuttaget i bagagerummet ger möjlghet att koppla in diverse apparater och det dubbla bagagerumsgolvet ger mer plats för prylar.

Följ ämnen i artikeln