Nu visar Opel sina muskler

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-16

Tre nya bilar och ett lyft från Rüsselsheim

Knappt har lilla cabben Opel Tigra Twin Top samt nya familjebussen Zafira landat förrän det är dags för ett nytt knippe nyheter från Opel.

Och den här bredsidan från Rüsselsheim innehåller, håll i er, en ny cabbe, en helt ny sportbil samt en ny stadsjeep.

Nya Opel Astra Twin Top är en cabbe byggd på Astra. Och för att spänna musklerna och visa att GM är på marsch har Opel byggt sin plåtcabbe med senaste innovationen – tredelad plåtcabbe à la nya Volvo C70 Cab. Och sen har Opel toppat med ett aktivt chassi där elektroniken sköter inställningen av stötdämparna.

Världspremiären för den fyrsitsiga nya cabben sker i Tyskland, på Frankfurtsalongen i slutet av september.

Då kommer Opel också att visa sin nya sportbil, Opel GT. Den ersätter gamla Opel Speedster (som var en Lotus Elise-kopia och sålde extremt dåligt) och den nya Opel GT blir både bakhjulsdriven och får en rejäl motor. Framme under huven sitter en tvåliters turbomotor (trimmad av Saab-tekniker!) på 200 hästar. Opel GT blir också lättviktig så vi kan räkna med fina prestanda och en toppfart på (minst) 230 km/tim.

Ny stadsjeep

Som tredje smällkaramell visar Opel i höst sin nya stadsjeep. Den ersätter i dag urgamla Opel Frontera, en tung, tråkig bil som borde rangerats ut för årtionden sedan.

Den nya stadsjeepen (som vi hoppas slipper få heta Frontera) är i mellanstorlek och ska tävla med Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 och Suzuki Grand Vitara.

Vectra ansikslyfts

Nya stadsjeepen får en 2,4-liters fyrcylindrig motor eller en 3,2-liters V6-motor – alternativt diesel (120/140 hästar). Bilen blir normalt framhjulsdriven, bakhjulen kopplas först in när något hjul slirar. Nya stadsjeepen får varken lågväxel eller låsbara diffspärrar och ska alltså inte räknas in som terrängbil på allvar.

När Opel smäller av alla nyheterna passar man också på att visa ansiktslyfta Opel Vectra. Ny front och delvis reviderad inredning ingår i uppfräschningen.

NYA BILAR/FEJSLIFT.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln