Din husbil kan bli en dödsfälla

Trafikverket varnar: Allvarliga säkerhetsbrister

Uppdaterad 2020-07-01 | Publicerad 2020-06-18

När fler svenskar semestrar hemma ökar trycket på husbilar.

Men nu varnar Trafikverket för husbilarnas allvarliga säkerhetsbrister.

– Det är stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger trafiksäkerhetsanalytikern Rikard Fredriksson i ett pressmeddelande.

Trafikverket befarar att ovanligt många svenskar väljer att semestra i husbil eller husvagn i sommar, med tanke på rådande reserestriktioner i Europa under coronapandemin.

– Det hyrs, köps och lånas en hel del husvagnar och husbilar i år. Det är signaler vi har fått. Det innebär att vi har ett antal förstagångssemestrare som kanske inte är helt vana vid förutsättningarna att köra med tungt släp eller husbil, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till Aftonbladet.

De senaste sex åren har antalet registrerade husbilar ökat med 50 procent och i år när fler svenskar kommer få tillbringa semestern på hemmaplan förväntas intresset öka allt mer. Nu varnar Trafikverket för att husbilarna kan utgöra en livsfara.

Men nu varnar Trafikverket för att husbilar har allvarliga brister i krocksäkerheten. Förare och passagerare som sitter i en husbil riskerar att få mycket allvarliga skador eller dö vid en frontalkrock. Förra året gjorde Transportstyrelsen ett eget krocktest med husbilar. De använde sig av två moderna husbilar – en halvintegrerad med separat förarhytt och en helintegrerad där förarhytten är en del av bodelen. Testet gjordes då man sett flera allvarliga olyckor de senaste åren med husbilar.

”Stor risk att omkomma”

– Resultatet visar att det är stor risk att omkomma i en frontalkollision. Konstruktionen är inte tillräcklig för att skydda förare och passagerare. Alla i husbilen riskerar dessutom att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken, säger Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Testkollisionerna gjordes i 64 kilometer i timmen. För halvintegrerade husbilar skulle förare och passagerare få allvarliga skador, enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson. Ännu värre var det för den andra varianten:

– Den helintegrerade var katastrof. Där hade inte någon överlevt om det varit så, säger han och tillägger:

– Vi var exempelvis förvånade över att stödet vid vindrutan var uppbyggt av trä som inte alls var gjort för att klara en kollision.

Alla i bilen löper dessutom stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.

Hur vanliga är de här modellerna?

– Det finns ett antal plattformar eller grundchassin. Mycket av dem är samma även om det är olika märken när de säljs sen. Vi tog de som var absolut vanligast på marknaden när det gäller den här typen av husbilar.

Enligt Bengt Olsson håller husbilar betydligt lägre säkerhetsstandard än personbilar, eftersom det ställs lägre krav på säkerheten inom EU.

– Personbilar byggs i dag för att de ska klara en krock i 80 kilometer i timmen. Det såg vi inte hos husbilarna, säger han.

Trafikverket vill att EU skärper kraven och att husbilar ska testas av en oberoende organisation som EuroNCAP, som ansvarar för fordonssäkerheten i Europa.

– Husbilar är fordon med högt inköpspris och lång livslängd, vilket gör det extra viktigt att nya husbilar har så hög säkerhet som möjligt, säger Rikard Fredriksson i pressmeddelandet.