Köpte bilar för 13,4 miljarder – utan att provat

Uppdaterad 2015-04-09 | Publicerad 2015-04-08

Utan att ens fått provköra har 24 000 personer redan köpt varsitt exemplar av Volvos nya XC90.

Halva årsproduktionen är redan såld – och nya suven är en supersuccé.

Men i Kina hopar sig orosmolnen.

Nya XC90 är Volvos riktiga ödesmodell. Som första bilmodell att bygga på företagets egen bottenplatta SPA, att fullt ut använda sig av de nya VEA-motorerna och bära det nya formspråket är XC90 bilen som ska ta in företaget i en ny era. Och redan innan introduktionen är bilen en succé.

Nu meddelar Volvo att man sålt 24 000 exemplar – och det utan att någon vanlig kund ens fått provköra. Rykten menar att det såldes 5 000 bilar bara under veckan när de första provkörningarna ägde rum.

Eftersom XC90 har ett grundpris på 558 000 kronor innebär det ett ordervärde på 13,4 miljarder kronor – som minst. Många bilar har sålts med betydligt högre utrustningsnivå än instegsmodellen och är därmed rejält mycket dyrare.

– Det fantastiska mottagandet av helt nya Volvo XC90 gör mig övertygad om att bilen kommer att möta våra kunders höga förväntningar när vi väl börjar leverera de första XC90-bilarna senare under våren, säger Alain Visser, försäljnings- och marknadschef på Volvo Personvagnar.

– Vi är väl positionerade att leverera ännu ett år av rekordförsäljning under 2015.

Inte bara guld och gröna skogar

Men samtidigt som XC90 gör stora framgångar hopar sig orosmolnen runt om i världen. På den så viktiga kinesiska marknaden minskade försäljningen med hela 6,7 procent under mars månad jämfört med samma period under förra året. Den lika viktiga USA-marknaden stod still, Europa minskade med 1,6 procent och marknader utanför Västeuropa, USA och Kina minskade med hela 7,2 procent. Bara Sverige ökade och det med 9,2 procent.

Fortsätter mars månads utveckling i samma takt kommer Sverige snart vara största marknaden för Volvo – vilket vore förödande för tillverkaren som om några år vill tillverka 800 000 bilar per år.

Nyligen meddelade även Volvo att man tänker bygga en bilfabrik i USA, som komplement till de fyra fabrikerna som redan finns i Europa och Kina.

Följ ämnen i artikeln