"Robust bil för landsbygdsliv"

Bilar

Suzuki Grand Vitara har fått nytt nylle och får dra två ton

Bilhistoriens försiktigaste facelift tar inte Suzuki Grand Vitara till några nya suv-höjder. Men som dragvillig landsbygdsbil kommer den till sin rätt tack vare hyfsat pris och goda terrängegenskaper.

Nuvarande modell av Grand Vitara kom 2005 och ansiktslyftes till modellår 2009. I väntan på en helt ny version gör Suzuki ytterligare förändringar, men det krävs en kännare för att notera skillnaderna.

Fronten är omarbetad, framför allt nederdelen som fått nytt underkörningsskydd, sidorna pryds med kromlister och fälgarna har tio ekrar i stället för sju. Inuti några nya klädslar och ett par reglage som ser annorlunda ut.

Nej, själva ansiktslyftet gör varken Suzuki Grand Vitara till en bättre, eller särskilt modern bil.

Därmed inte sagt att den är skräp.

Bra dragbil

Den inkopplingsbara fyrhjulsdrivningen fungerar verkligen bra. Spärrbar mittdifferential och lågväxel är gångbara hjälpmedel i körning uppför sliriga backar. Finesserna gör också Suzuki Grand Vitara till en utmärkt dragbil. För bensinaren gäller dragvikten 1 700 kg, men dieselversionen får dra 2 000 kg. Då krävs den utökade behörigheten till B-körkortet, som infördes 19 januari i år, alternativt BE-behörighet.

Dieselmotorn köper Suzuki från Renault och är på 1,9 liter. Det är synd att Suzuki inte fick tillgå den nya, betydligt trevligare och snålare 1,6-litersmotorn.

Provbilen med 2,4-liters bensinmotor på 169 hästkrafter är tillräckligt kraftfull, men automatlådan är bara fyrstegad och slirljudet vid acceleration ger ett ansträngt och gammeldags intryck. Bränsleförbrukningen ligger på 1,2 liter per mil under provperioden och det är för mycket i en modern bil, även om det handlar om en suv.

Det är lätt att gilla Suzukis största modell trots minusposterna. Det är en praktisk och funktionell bil i robust utförande. Den är trovärdig på så vis att den lär överleva landsbygdslivets vedermödor.

Utmanar RAV4

Priset på provkörningsbilen är 269 900 kronor innefattar automatlåda och det högsta utrustningsutförandet High Executive, som innehåller bland annat läderklädsel, taklucka, nyckellöst system, bi-xenonstrålkastare och 18-tumsfälgar.

Suzuki Grand Vitara fick fyra stjärnor i Euro NCAP när den testades 2007. Idag är kraven högre.

Svåraste konkurrenten för Suzuki blir Toyota RAV4, som i dagarna lanseras i nyversion till priset 254 900 kronor för 2,0-litersmotorn på 151 hästkrafter i kombination med steglös växellåda.

David Lilja

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Toyota Rav4

Vintertestet: Sveriges billigaste suvar

TEST: Så bra är nya VW Touareg

Hetast i Paris – nya Crossovers

20 bra begagnade suvar

TEST: Nya Toyota RAV4

Bästa stadsjeepen under 100 000 kr

Allt om Toyota RAV4

Begagnad Toyota – den är bästa köpet

Dubbeltest: Jeep Grand Cherokee

Cherokee - stadsjeepen

Många skäl att köpa nya Camry

Subaru Outback: Året Runt-bilen

Stor guide: Bästa dealen när du ska privatleasa en suv

Subaru Forester

Stort test: Den är småbilarnas kung

TEST: KOREA vs JAPAN

Asiatiskt terrängderby

TEST: Så bra är nya Toyota Yaris Cross

Test: Opel Cascada

Biltest: Nya S60 är det bästa Volvo gjort

Pajero ömsar skinn

Ny Jeep imponerar på flera underlag

Hyundai i10 – stor för att vara liten