En elhoj – för hipsters

Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2017-10-27

Du behöver inte vara hipster, men det skulle säkert underlätta om du vill synas på en Oto R. Fränare elmotoriserad cykel finns inte och betraktare vrider nackarna ur led.

Det finns en stark lobby­verksamhet som går ut på att alla ska cykla till jobbet. Det kanske fungerar för en del men långt ifrån alla. Men för de som kan finns nu en uppsjö av elcyklar som underlättar trampandet, och några av de absolut coolaste kommer från spanska Oto Cycles. Inspirera­ de av gamla motorcyklar och handgjorda går det att få dem precis som du vill. Välj färgkom­ bination på ram, skärmar, ”tank” och fälgar, däck med vit sida eller vilka däck som helst, sadel, handtag och storlek på elmotor/ batteri. Finns med 250, 500 eller 1 000 Watts elmotor.

Fem olika steg

Vi provkör en knallröd Oto R 1 000 Watt 48 Volt lånad från Bonden Motor på Bondegatan i Stockholm. Kan knappast passa in bättre någon annan­ stans i världen än på hipstertäta Södermalm. Hojen aktiveras genom att man trycker igång färddatorn/hastighetsmätaren på styret. Trampa igång och elmotorn hjälper genast till. Känns lite ovant då kraften kommer plötsligt, men så är assistansen också i sitt högsta läge. Assistansen från elmotorn går att ställa i fem steg och med femmans växel ilagd når Oto R 45 km/h. Nästan som en gammal moppe med jackad kolv, men den här verkar i stället hackad eftersom elcyklar inte får gå fortare än 25 km/h. Dessut­om finns ett fartreglage, så när man väl kommit igång behöver man inte trampa alls. Kvaliteten verkar övertygande med växel och skivbromsar från Shimano samt batteripack från Samsung. Detaljarbetet är snyggt och läck­ ert utfört. Räckvidden påstås vara sju mil med pedalassistans och laddtiden fem timmar från tomt batteri. Batteriet ska klara 1 500 cykler.

Jag elcyklar runt helt ljudlöst på söder, uppför backarna till Sofia kyrka, utan ansträngning. Njuter av vårsolen och av att slippa bli andfådd. Nedförsback­arna är branta men bromsarna är mycket effektiva och jag läser av nästan 50 km/h. De feta däcken bettar bra mot asfalten när jag lägger ner i en kurva. Det gäller bara att innertrampan inte är i sitt nedersta läge för då kan det gå på tok ordentligt ...

Oto finns förutom i modell R också i den enklaste Oto K och den raciga Oto Race R.

Följ ämnen i artikeln