Audis värsting – ett riktigt fiasko

Publicerad 2016-10-13

Det var ett tekniskt flaggskepp med framtiden framför sig. Men R8 e-tron blev ett magplask för Audi och nu skrotas modellen. Det rapporterar Car and Driver.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

R8 e-tron var länge ett riktigt superprojekt hos Audi.

Bilen levde först ett långt liv i konceptvärlden och först i fjol stod den i full prakt på Genévesalongen och bländade omvärlden.

Men nu har strålglansen falnat och i all tysthet avslutas produktionen, det rapporterar Car and Driver.

Sålt mindre än 100

Bilen, baserad på den andra generationens R8, var försedd med dubbla elmotorer på bakaxeln som tillsammans gav motsvarande 460 hästkrafter och 920 Nm i vridmoment. Tillräckligt för att skicka iväg bilen 0-100 km/h på 3,9 sekunder – trots att den bara var bakhjulsdriven.

Men rejäl prestanda var inte det enda som R8 e-tron hade. Prislappen var även den rejäl (1 miljon euro) och tydligt är att paketet som sådant inte var tillräckligt attraktivt. Ingen ville ha en el-Audi som fick stryk av en Tesla – men som kostade tio gånger mer än denna.

Enligt Car and Driver så sålde bilen dåligt, dock vägrar Audi att avslöja hur dåligt – det närmsta en officiell försäljningssiffra tidningen fick var ”mindre än 100”.

Nedläggningen innebär att Audi R8 e-tron sällar sig till Mercedes SLS AMG Coupé Electric Drive på elsportbilarnas elefantkyrkogård…

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln