Småstjärnorna

Tänk flärd, tänk status och tänk snålt. Vi samlar golfklassens finaste för en kamp om bränsledroppar, pengar och användarvänlighet. Färden går genom tre landskap, snöstormar och längs isgator för att ta reda på vilken som är klassens bästa vagn och hur mycket just du behöver betala för att åka snålast – häng med!

Det skiftande väglaget ställer höga krav på de fyra testbilarna Audi A3 Sportback, BMW 118d, Mercedes A180 CDI och Volvo V40 D2 som alla uppträder på sitt eget vis. Bara för att en bil verkar trygg på torr asfalt är det ingen garanti för samma uppträdande på lömsk vinterväg, eller vice versa. Tidigare i vintras gick Volvo V40 segrande ur en match mot vanliga Audi A3 i vinter­egenskaper på norrländska vägar, men aldrig förr har gräddan av golfklassen mötts samtidigt under exakt samma förhållanden.

Framför oss ligger en slinga som sträcker sig genom Västmanland, Dalarna och Gästrikland. Mestadels landsväg men med inslag av motorväg och städer. Äkta blandad körning, med andra ord. Inför resan har vi fyllt bränsletankar och nollat trippmätare, allt för en så exakt bränslemätning som möjligt under vanliga förhållanden. Nu är det upp till varje bil att visa sig från sin bästa sida, skillnaderna i körteknik kompenserar vi genom regelbundna och täta förarbyten.

Följ med Aftonbladet Bil på ett test av

Audi A3 Sportback 2,0 TDI

BMW 118d

Mercedes A180 CDI

Volvo V40 D2

Samtliga är snåla dieselbilar som slåss om samma sak – premiumkunderna i golfklassen. Så många Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus får de – men bara en kan bli bäst i test!

Logga in med Plus för att läsa hela testet!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

Följ ämnen i artikeln