Dubbel-premiär för Peugeot

Publicerad 2013-08-26

Helt nya 308 – och ett värstingkoncept

Peugeot tänker inte släppa taget i Golfklassen.

Strax efter att nya VW Golf lanserats svarar Peugeot med en helt ny 308.

Som nu behåller namnet istället för att bli en 309.

Förra 308 hade premiär 2007. Då gav Robert Collin nykomlingen högsta betyg: Fem stjärnor. Men konkurrensen är mördande hård i Golfklassen, så det går inte att leva på gamla meriter. Ford Focus, Citroën C4, Kia Ceed och Golf gör alla sitt yttersta för att vara bäst i klassen. Mazda 3 har också just landat i Sverige. På senare år har kampen framför allt stått mellan Kia och VW, som båda har höga ambitioner.

Men nu laddar Peugeot, som sagt, om. Nya 308 har premiär i Frankfurt snart - och följer lillebrodern 208 i formerna. Borta är det tokiga hajgapet och strålkastare som sträcker sig ända upp till a-stolparna. Istället är det en mognare och mer återhållen form. Måtten är... måttliga. En centimeter kortare än VW Golf, 425 centimeter, och lägre än föregångaren (146 cm) men bredare (180 cm) blir nya 308 i stort sett identisk med VW Golf.

Samtidigt har de främre och bakre överhängen blivit kortare tack vare den nya plattformen EMP2 som tillåter att hjulen placeras längre ut i karosshörnen, skriver Peugeot i sitt pressmeddelande.

Fransmännen har också reducerat vikten med 140 kg, jämfört med dagens 308. Återigen har Peugeot, precis som VW, en helt ny plattform som möjliggör den lägre vikten.

Fem motorer

Fem motoralternativ kommer att erbjudas på den svenska marknaden, tre bensinare och två dieslar:

1,2 liter VTi 60 kW/82 hk 114 g/km CO2 – 5-växlad manuell växellåda

1,6 liter Turbo 92 kW/125 hk* 129*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

1,6 liter Turbo 115 kW/156 hk 129*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

1,6 liter HDi 68 kW/92 hk 95*g/km CO2 – 5-växlad manuell växellåda

1,6 liter e-HDi 85 kW/115 hk 95*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

*( med lättrullande däck.)

Sverigepremiär blir det den 7 november, så räkna med många intressanta tester framöver för att utse bästa bilen i Golfklassen. Riktigt intressant för svensk del blir det väl när nya 308 SW kommer, som kan gå mot sprillans nya Golf-kombin.

Värstingmodell

Samtidigt med första visningen i Frankfurt visar man också en värstingversion, kallad 308 R Concept. Då har 1,6-litersmotorn med hjälp av en turbo skrämt upp effekten till 270 hk. Med risk för att vara tjatig så har ett visst tyskt märke alldeles nyss aviserat premiären för Golf R i höst, med ännu vansinnigare prestanda: 300 hk.

Följ ämnen i artikeln